Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron

Pozycjonowanie stron


Dowiedz się, czym jest usługa pozycjonowania stron, ile kosztuje oraz jakie przynosi korzyści dla biznesu. Postaw na kompleksowe pozycjonowanie strony, które przynosi efekty:

Wyślij zapytanie

Porozmawiajmy o pozycjonowaniu, które nie tylko sprawi, że twoja strona www pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania na określone słowa kluczowe, ale także:

  • będzie realizować twoje cele biznesowe,
  • będzie budować ruch z tzw. długiego ogona dobrze dopasowanych zapytań,
  • wytworzy efekt synergii z innymi kampaniami marketingowymi,
  • pozwoli na budowanie trwałej przewagi konkurencyjnej i zwiększanie udziału w rynku.

Główne atuty pracy ze mną to:

  • wsparcie w postaci zespołów topowej agencji SEO oraz innowacyjnej firmy produktowej dostarczającej rozwiązania z zakresu link buildingu,
  • doświadczenie w realizowaniu projektów SEO zarówno w roli freelancera, założyciela agencji, jak i in-house,
  • wiedza oparta zarówno na własnych testach, jak i syntezie doświadczeń innych specjalistów,
  • ponad 10 lat pracy pod własną marką,
  • szeroki stack narzędzi SEO,
  • 100+ (kto by to liczył) przeanalizowanych, audytowanych, skonsultowanych projektów i stron internetowych
  • poparte sukcesami kampanie z wykorzystaniem tysięcy publikacji w formie content marketingu i artykułów sponsorowanych oraz opartych na wykorzystaniu serwisów zapleczowych (dostęp do kilkuset zapleczy „od ręki”).

Jeśli masz pytania dotyczące pozycjonowanie stron, po prostu napisz do mnie i umów się na rozmowę:

Porozmawiajmy

Profesjonalne pozycjonowanie – usługi SEO dla biznesu

Znam realia prowadzenia biznesu i wiem, że w naszej współpracy kluczowe będą nie tylko moje kompetencje związane z pozycjonowaniem. Pracuję z zespołami, wykorzystuje odpowiednie narzędzia i zasoby, a także zaprojektowałem szereg procesów związanych z pozycjonowaniem stron, dzięki którym możesz liczyć na profesjonalną współpracę i satysfakcjonujące wyniki. Dobra współpraca w moim rozumieniu to między innymi:

  • transparentność na etapie ofertowania, podpisywania umowy i raportowania,
  • terminowość w realizacji powierzonych zadań,
  • efektywna komunikacja,
  • zrozumienie celów biznesowych klienta.

Wykorzystanie technologii i autorskich procesów

Chociaż zajmuję się optymalizacją i pozycjonowaniem w Google kilkanaście lat, nie byłbym w stanie zrealizować dużych projektów bez odpowiednich ludzi, procesów i narzędzi. Stoję na czele doświadczonego zespołu specjalistów – butikowej agencji SEO takaoto.

Realizujemy kampanie od A do Z – od audytu SEO, przez konsultacje i nadzór nad pracami programistycznymi, optymalizację struktury, przygotowanie treści strony aż po budowanie autorytetu strony – link building.

Efektywny link building dający przewagę

SEO (ang. Search Engine Optimization), to nie tylko, jak mogłaby sugerować anglojęzyczna nazwa, optymalizacja strony internetowej. To także szereg działań marketingowych i technicznych poza nią. Odpowiednio prowadzony link building (zdobywanie linków wpływających na pozycjonowanie stron internetowych) to czynnik, który finalnie jest w stanie zadecydować o skuteczności w osiąganiu topowych pozycji. Sklep może być bezbłędnie zoptymalizowany, lecz nie zbuduje przewagi nad konkurencją bez odpowiedniego autorytetu. Autorytet ten wynika z rangi linków prowadzących do strony.

Założenie agencji takaoto pozwoliło mi wypracować świetne procesy i zebrać fantastyczny zespół do ich realizacji. Posiadamy doświadczenie w zakupie linków w postaci tysięcy publikacji – zarówno w największych, jak i niszowych mediach i blogach. Zrealizowaliśmy kampanie nie tylko w Polsce, ale także na rynkach zachodnich (np. USA, Niemcy) oraz w całej Europie Środkowej i Wschodniej.

Równolegle współtworzę drugą firmę – Tarantula SEO, w której postawiliśmy w ciągu pierwszego półrocza około 1000 serwisów, których siła wynika z unikalnego procesu odzyskiwania autorytetu wygasłych domen, a także autorskich integracji z narzędziami AI.

Jak widzisz, przez ostatnią dekadę korzystałem z szeregu taktyk pozyskiwania linków i wiem, co aktualnie ma szansę przynieść efekty w danym budżecie i na danym rynku.

W zależności od Twoich preferencji, celów oraz zasobów zaplanuję i wdrożę kampanie oparte o:

  • publikacje sponsorowane (podstawa budowania profilu linków),
  • zakup linków z zamkniętych zapleczy i mikroserwisów bazujących na tzw. expirkach (budowanie unikalnej przewagi),
  • outreach, link insertions / niche edits (na rynkach zagranicznych lub w niektórych branżach B2B),
  • patronaty medialne (blogi, wydawcy),
  • linki z forów (jako uzupełnienie, pillowing, dywersyfikacja).

Indywidualne podejście i profesjonalne doradztwo

Dojrzała, ale jednocześnie elastyczna organizacja, skuteczne procedury, profesjonalne narzędzia, innowacje technologiczne i zgramy team – to wszystko pozwala mi osiągać dużo lepsze rezultaty, niż gdybym działał na własną rękę. Jednak to nie oznacza, że wszystkie procesy deleguję.

Możesz umówić się ze mną na indywidualne konsultacje SEO, aby lepiej zrozumieć przebieg kampanii. Możesz także poszerzać wiedzę i budować kompetencje w swoim zespole zamawiając u mnie szkolenie SEO.

Strategia pozycjonowania – kompleksowa opieka

Pozycjonowanie stron www często bywa usługą, za którą przedsiębiorcy rozglądają się, gdy mają już gotowy serwis. To bardzo często błąd, gdyż już wcześniej warto skontaktować się ze specjalistą SEO, aby przygotować odpowiednią specyfikację techniczną i zadbać o odpowiednią budowę strony internetowej, którą zrozumie i odpowiednio zinterpretuje algorytm Google.

Skontaktuj się ze mną, a otrzymasz wsparcie w następujących zakresach:

  • ujęcie SEO w całościowej strategii promocji marki,
  • analiza konkurencji i budżetowanie,
  • konfiguracja środowiska analitycznego (monitoring pozycji, konfiguracja Google Search Console),
  • analiza potrzeb użytkowników (badanie słów kluczowych, trendy, sezonowość),
  • planowanie właściwej struktury strony internetowej (architektura informacji),
  • dobór technologii umożliwiającej efektywnie crawlowanie i renderowanie treści,
  • optymalizacja strony internetowej (uzupełnienie meta danych, audyt kontrolny działającej strony internetowej),
  • linkowanie wewnętrzne,
  • strategia content marketingu i content plan,
  • strategia link buildingu (zdobywanie wartościowych linków),
  • egzekucja spójnej i kompleksowej strategii pozycjonowania twojej strony internetowej.

Pamiętaj, że proces pozycjonowania strony będzie angażował różne zasoby na poszczególnych etapach projektu. Zwiększenie widoczności witryny zaczyna się od analizy planowania, a dopiero potem sprowadza się do cyklicznych działań pozycjonerskich.

Ile kosztuje pozycjonowanie? Cennik pozycjonowania

Żeby wycenić usługę SEO muszę określić szereg indywidualnych czynników, które będą wpływały na proces i realizację celu. Muszę przede wszystkim poznać samą stronę.

Pozycjonowanie stron to długotrwały i ciągły proces, więc jego cena zazwyczaj nie sprowadza się do jakiejś pojedynczej kwoty. Można to porównać do wyścigu zbrojeń, w którym konkurencja ciągle zdobywa nowe punkty budujące jej autorytet. Aby walczyć o topowe pozycje, trzeba się z nimi zrównać, a następnie utrzymywać tempo działań pozwalające utrzymać się na czele peletonu.

Na koszty pozycjonowania składają się przede wszystkim:

  • wstępne analizy – audyt SEO, badanie konkurencji,
  • wdrożenie rekomendacji z audytu (najczęściej jako osobna usługa IT),
  • content plan i opracowanie treści (zarówno artykułów, jak i treści stron docelowych – np. stron kategorii w sklepie internetowym),
  • zakup narzędzi (do analityki, indeksowania, automatyzacji),
  • link building (w dłuższej perspektywie to zwykle największy koszt, zwłaszcza w bardziej konkurencyjnych branżach).

Oprócz tego usługodawca w trakcie przebiegu kampanii zwykle poświęca swój czas na analizowanie efektów, okresowe sprawdzanie konkurencji, raportowanie oraz kwestie techniczne.

Z drugiej strony pozycjonowanie na kilka mało konkurencyjnych, lokalnych słów kluczowych może kosztować dosłownie kilkaset złotych miesięcznie.

Przykładowe budżety na pozycjonowanie stron (stawki należy traktować poglądowo):

  • do 1000 zł – mała strona lokalnej firmy usługowej (np. barber, cukiernia, myjnia samochodowa, trener personalny, studio tatuażu) w mało konkurencyjnej lokalizacji,
  • 1000-2000 zł – mała strona lokalnej firmy usługowej w bardziej konkurencyjnej branży lub lokalizacji (np. kancelaria adwokacka),
  • 2000-5000 zł – mały sklep internetowy w mało konkurencyjnej branży,
  • 5000-10000 zł – średni sklep internetowy,
  • 10000 zł wzwyż – duży sklep internetowy lub mały sklep w konkurencyjnej branży.

Na cenę usługi może wpłynąć także skala działań wynikająca z lokalizacji. Na przykład jeśli strona firmowa ma być pozycjonowana w wielu lokalizacji, bo de facto mamy do czynienia z siecią punktów usługowych (np. szkół językowych lub siłowni), to koszt pozycjonowania wzrośnie niemal proporcjonalnie do liczby lokalizacji. Analogicznie w przypadku sklepów internetowych – jeśli uruchamiana jest sprzedaż na rynkach zagranicznych, to należy założyć adekwatny budżet uwzględniający liczbę lokalizacji, a także koszty związane z tłumaczeniami, a także lokalnymi cenami wpływającymi na link building (zakup publikacji, rejestracja domen etc.).

Rynek docelowy jest bardzo ważnym aspektem wpływającym na cenę pozycjonowania strony ze względu na poziom konkurencji. Zupełnie inne koszty będą wymagane w prowadzeniu SEO dla e-commerce w Niemczech i w Polsce. Tak samo koszt pozycjonowania frazy „adwokat Warszawa” będzie zupełnie inny niż „adwokat Kutno”. Dowiedz się dokładnie na czym polega pozycjonowanie zagraniczne.

Pozycjonowanie stron – poradnik dla każdego

Z tej części dowiesz się, na czym polega skuteczne pozycjonowanie stron. Pozwoli ci to zrozumieć w jaki sposób mogę ci pomóc i w jaki sposób pracuję.

Co to jest pozycjonowanie / SEO?

W nomenklaturze branżowej stosuje się dwa pojęcia – SEO (ang. Search Engine Optimization) i pozycjonowanie. Dawniej SEO było bardziej rozumiane bardziej jako optymalizacja strony internetowej. Z kolei pozycjonowanie utożsamiano bardziej z pozyskiwaniem linków budujących autorytet witryny. Aktualnie ten podział nie ma sensu, ponieważ optymalizować można też czynniki poza stroną (profil linków), a autorytet budujący pozycje w Google można budować także działaniami na stronie. Dlatego też pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach utożsamiam z SEO. W anglojęzycznych treściach można spotkać się z podziałem na on-page SEO i off-page SEO, co wydaje się bardziej logiczne i intuicyjne. W praktyce w kampanii SEO liczy się kompleksowe podejście. Przykładowo, brak link buildingu uniemożliwi zdobywanie topowych pozycji nawet jeśli strona będzie świetnie zoptymalizowana technicznie.

Czy twoja firma potrzebuje pozycjonowania?

Z dalszej części tej strony dowiesz się między innymi:

  • Dlaczego pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach jest tak ważne?
  • Jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie stron internetowych?
  • Jak rozpocząć kampanię SEO?
  • Z jakich narzędzi można korzystać do analityki procesu kampanii SEO?
  • Ile kosztuje pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych to popularny sposób docierania do użytkowników sieci. Może mieć charakter biznesowy i wspierać pozyskiwanie klientów, jak i nie bezpośrednio komercyjny i służyć do dystrybucji informacji lub też treści o charakterze rozrywkowym.

Usługa pozycjonowania stron www może być realizowana jako stały proces dostarczany np. przez agencję SEO lub wewnętrzny zespół marketingowy. Ponadto Google pozwala docierać do milionów stron, które nie są aktywnie pozycjonowane i optymalizowane. Niestety bez świadomego, celowego i zorganizowanego planowania kampanii, dotarcie do odbiorców staje się utrudnione i oddaje pole konkurencji.

Dlatego tak ważna jest znajomość i ciągła obserwacja mechanizmów wyszukiwarek internetowych, a w szczególności algorytmów Google. Tylko w ten sposób można zadbać o wzrost liczby stron w wynikach wyszukiwania (ang. SERP – search engine result pages), które będą rankować na większą liczbę słów kluczowych na coraz wyższych pozycjach.

Pozycjonowanie składa się w uproszczeniu z takich obszarów jak technical SEO, content marketing i link building. Dodatkowo zahacza w coraz większym stopniu o UX, a także działania PR-owe i inne aktywności marketingowe.

Rozpoczęcie kampanii i audyt SEO

Audyt SEO to określenie szeregu analiz, jakie należy okresowo wykonywać pozycjonując stronę internetową. Kluczowym momentem, w którym jest szczególnie wskazany jest rozpoczęcie kampanii SEO. Rzetelny audyt SEO pozwala określić, co się dzieje ze stroną w Google, czy jest poprawnie skonstruowana pod względem technologicznym oraz pod względem architektury informacji. Dzięki dodatkowym analizom konkurencji można zaplanować sensowną kampanię SEO, która będzie zakładała odpowiednią skalę i zasoby. Audyt to też moment, w którym pozycjoner lub firma SEO lepiej poznaje biznes klienta.

Jak długo trzeba czekać na efekty kampanii SEO?

W przeciwieństwie do kampanii PPC pozycjonowanie w naturalnych wynikach wyszukiwania cechuje się dużo mniejszą dynamiką. Dłużej trzeba czekać na efekty, ale za to są one dużo trwalsze.

Czas na zdobycie topowych pozycji może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy. Wiele zależy od tego z jakiej pozycji startujemy, jaka jest historia domeny, jak aktywnie działa konkurencja, a także od budżetu. Im wyższy, tym szybciej można zniwelować różnice między pozycjonowaną stroną, a najskuteczniejszymi konkurentami.

Szybki wzrost pozycji i widoczności – case study

Poniższy wykres prezentuje widoczność strony jednego z naszych klientów. Projekt wystartował w styczniu 2021 r. Po około roku wszedł do top3 wyników na bardzo konkurencyjne hasła związane z receptami online. Od początku projektu rozbudowywana była baza wiedzy serwisu. Przełożyło się to na ruch z tzw. długiego ogona oraz budowanie tzw. topical authority. Równolegle pozyskiwaliśmy mocne linki z szerokiego wachlarza źródeł, dzięki czemu możliwe było zbudowanie reputacji domeny i stopniowe podnoszenie pozycji na najbardziej istotne z perspektywy biznesu klienta słowa kluczowe.

W międzyczasie pojawiły się problemy związane z zainfekowaniem strony przez złośliwe oprogramowanie, lecz dzięki analityce i szybkiej diagnozie mogliśmy zarekomendować działania naprawcze, dzięki czemu wróciliśmy do trendu wzrostowego.

W tym projekcie udało się uniknąć tzw. sandboxa, czyli okresu ograniczonego zaufania Google do nowych witryn. Niestety jednak trzeba się liczyć z tym, że w różnych okresach Google w różnym tempie indeksuje strony i przelicza czynniki rankingowe. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć dynamiki działania Google w danym okresie, gdyż większości zmian algorytmicznych się nie zapowiada. Natomiast te, które są zapowiadane, jak np. włączenie do grona czynników rankingowych SSL czy wskaźników Core Web Vitals, zwykle nie mają dużego przełożenia na pozycjonowanie (przynajmniej w pierwszych miesiącach od wdrożenia). Generalnie algorytmy wyszukiwarek nie są publicznie znanymi mechanizmami, w związku z czym usługa pozycjonowania stron internetowych wynika z praktyki, doświadczenia, testów i w skrajnych przypadkach metody prób i błędów. Ważne, aby takie testy prowadzić w jak największym stopniu na odpowiednim środowisku i umieć wyciągać miarodajne wnioski.

Opóźnienia w pozycjonowaniu stron internetowych – przykład

Tempo budowania pozycji zależy od niszy, konkurencji, budżetu, a także optymalizacji strony – wdrożenia zaleceń z audytu. Mniejsze lub działające masowo agencje obsługujące małych klientów często same optymalizują ich strony. Najczęściej są to proste wizytówki w CMS WordPress. W przypadku bardziej customowych wdrożeń, większych klientów, sklepów internetowych, projektów enterprise, obsługą IT zajmuje się zwykle programista po stronie klienta lub wynajęty software house. Osobiście preferuję ten drugi scenariusz. Optymalizacja strony to często niemały koszt jednak odsuwanie w czasie wdrożenia rekomandacji z audytu powoduje zasadnicze opóźnienie uzyskania efektów. Dlatego też wyniki bardzo często są uzależnione od obu współpracujących stron – od strategii agencji SEO oraz od efektywności decyzyjnej i wdrożeniowej klienta.

Poniższy wykres prezentuje widoczność jednego z moich klientów z branży finansowej. Przez długi czas zwlekał z optymalizacją swojej strony. Pomimo rozbudowy profilu linków, obserwowaliśmy długotrwały trend spadkowy. Kolejne aktualizacje algorytmu pogarszały sytuację. Poprawienie czynników on-page w końcu przyniosło oczekiwane rezultaty:

Wielkość nakładów nie determinuje efektów i nie musi się liniowo przekładać na wzrosty. Każdą kwotę można przepalić. Jednak w rękach dobrego specjalisty z dużym doświadczeniem, większy budżet da zdecydowanie szybsze efekty, gdyż będzie możliwe szybsze zniwelowanie różnic, które dzielą pozycjonowaną stronę od tych, które zajmują topowe pozycje.

Pozycjonowanie sklepu internetowego vs. pozycjonowanie stron firmowych (wizytówek)

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego różni się od pozycjonowania strony firmowej? Zdecydowanie tak. Pozycjonowanie stron w postaci wizytówek firmowych to praca na dużo bardziej stabilnej strukturze niż w przypadku serwisów e-commerce. Strona firmowa w mniejszym stopniu ulega modyfikacjom. Jedyne elementy, które się zmieniają to zwykle aktualności lub czasem informacje w cenniku.

W przypadku pozycjonowania sklepu internetowego trzeba wziąć pod uwagę także takie czynniki jak:

  • większe trudności z optymalizacją wydajności (Core Web Vitals),
  • wyzwania związane z większą liczbą stron, które nie będą przeznaczone do indeksowania (np. koszyk, panel klienta, strony wybranych promocji etc.),
  • obsługa nawigacji fasetowej,
  • obsługa paginacji na stronach kategorii,
  • optymalizacja pod frazy na stronach kategorii,
  • bardziej rozbudowane menu główne i inne formy nawigacji,
  • rozbudowane linkowanie wewnętrzne.

Jeśli szukasz specjalistów do pozycjonowania sklepów internetowych, napisz do mnie. Przygotuję z moim zespołem ofertę szytą na miarę Twoich potrzeb.

Czy efekty pozycjonowania są trwałe i stabilne?

SEO jest dużo trwalsze niż Google Ads. Kampanie płatnych reklam w wyszukiwarce trwają tak długo, jak zasilamy konto. Gdy skończy nam się budżet, reklamy przestają być wyświetlane. W przypadku SEO mamy do czynienia z kreowaniem trwałych czynników budujących widoczność strony w Google. Są to chociażby treści na pozycjonowanej stronie, które przyciągają ruch z wielu zapytań, a także linki z innych stron, które budują reputację domeny w oczach algorytmu Google.

Warto jednak wiedzieć, że algorytmy Google dokonują okresowych przeliczeń czynników – jedne na nowo biorą pod uwagę, inne dewaluują. Do tego dochodzą nowe dane od samych użytkowników (tzw. dane behawioralne, user-based signals), działania konkurencji, nowe modele językowe zmieniające interpretację tego, które treści mogą być bardziej użyteczne dla odbiorców. W związku z tym w poszczególnych projektach można czasem zaobserwować ostre spadki widoczności.

Niektóre sektory mogą być na to narażone bardziej niż inne. Dotyczy to zarówno mniejszych jak i mniejszych projektów. Warto jednak podkreślić, że SEO to maraton, a nie sprint i liczy się wypadkowa w dłuższej perspektywie. Na długich dystansach buduje się rentowność takich projektów.

Weź też pod uwagę, że nawet posiadając stabilne, wysokie pozycje w Google, ruch na stronie będzie podlegał fluktuacjom. Mogą na to wpływać rozmaite czynniki kształtujące popyt (epidemia, wojna, wysoka inflacja, zmiana preferencji konsumentów na danym rynku), ale także zwykła sezonowość. Po prostu niektóre hasła są popularniejsze w określonych porach roku (np. związane z turystyką lub prezentami).

W dłuższej perspektywie na CTR twojej strony www będzie wpływać także zmiana SERP layout, czyli układu wyników wyszukiwania. Może to być pojawienie się kolejnych jednostek reklamowych, widgetów, sekcji „Podobne pytania” lub lokalnych wyników z map.

Jak widać efekty pozycjonowania strony www mogą być zależne od wielu czynników takich jak budżet, efektywne wdrażanie rekomendowanych zmian (wytycznych z audytu SEO), a także aktualizacje algorytmów wyszukiwarki Google, zmiany układu wyników wyszukiwania oraz działania samej konkurencji.

SEO a inne kanały pozyskiwania ruchu

Nie uzależniaj swojego biznesu online na jednym kanale dotarcia do klientów, jakim jest ruch organiczny z Google. Warto przetestować kampanie w innych kanałach takich jak reklama PPC, a przede wszystkim Google Ads i Facebook Ads. Ponadto wskazane jest prowadzenie działań contentowych i sprzedażowych w mediach społecznościowych. Dla branży modowej, lifestyle dobre wsparcie marketingowe może stanowić odpowiednio prowadzony Instagram. Natomiast w B2B wskazane jest wykorzystanie LinkedIn.

Prowadząc kampanię Google Ads w wynikach wyszukiwania uzyskasz również dostęp do cennych danych na temat słów kluczowych w Google Analytics. Dowiesz się, które frazy kluczowe konwertują, czyli realizują cele witryny takie jak sprzedaż, założenie konta, subskrypcja itp. Pozycjonowanie strony internetowej w oparciu o tę wiedzę będzie w większym stopniu przekładało się na biznes. ROAS kampanii SEO wzrośnie i pozwoli planować działania na większą skalę.

Jakie korzyści może przynieść firmie pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej może przynieść szereg korzyści takich jak:

  1. Lepsza ekspozycja twojej strony dzięki wyświetlaniu twoich zasobów na wyższych pozycjach i na więcej zapytań wpisywanych przez użytkowników wyszukiwarki.
  2. Zwiększenie świadomości marki w grupie docelowej.
  3. Większy ruch na stronie www.
  4. Zwiększona sprzedaż.
  5. Zwiększenie udziału w rynku.
  6. Poprawa LTV (średniej wartości klienta w czasie).

Samo pozycjonowanie strony www oczywiście nie zapewni spektakularnych wyników sprzedażowych jeśli strona nie będzie użyteczna, a oferta atrakcyjna dla klientów. Dlatego też w parze z pozycjonowaniem warto inwestować w analitykę, optymalizację UX, CRO.

Jak przygotować się do kampanii SEO?

Aby rozpocząć pozycjonowanie musisz mieć gotową stronę www. Jeśli nie jest jeszcze gotowa to też warto skontaktować się ze specjalistą SEO, aby już od początku zadbać o kwestie związane z optymalizacją pod silnik wyszukiwarki Google. Strony internetowe budowane są w oparciu o różne standardy. Najpopularniejszą praktyką jest wykorzystanie CMS WordPress, który jest dość przyjazny w kontekście optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarki Google. Jednak i tutaj można natknąć się na rozwiązania, które utrudniają Google zrozumienie o czym jest strona. Przykładem może być znaczne wykorzystanie JavaScript do dynamicznego wyświetlania contentu strony.

Specjalista SEO powinien na początku przeanalizować stronę internetową pod kątem technicznym, a także architektury informacji, sposobu przygotowania treści tekstowych i graficznych.

Od tego czy strona będzie czytelna dla robotów Google będzie zależne nie tylko to, jakie pozycje będzie osiągać i czy znajdzie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ale także, czy w ogóle zostanie dodana do indeksu (ogromnej bazy danych Google, z której serwowane są odpowiedzi dla użytkowników).

Przygotowanie strony www do pozycjonowania

O wiele kwestii można zadbać już na samym początku, na etapie projektowania i wdrażania nowej witryny. Startując z działaniami SEO warto odpowiedzieć sobie na szereg elementarnych pytań dotyczących działania strony:

  1. Czy strona jest oparta na technologii przyjaznej dla indeksowania, czyli najlepiej HTML + CSS lub jeśli jest bogata w JS, to czy korzysta z SSR (ang. server side rendering)?
  2. Czy strona jest przystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych (czy przechodzi poprawnie Google Mobile Friendly test?
  3. Czy strona ładuje się wystarczająco szybko? Przyspieszenie ładowania strony internetowej może wpłynąć pozytywnie nie tylko na SEO, ale także na jej użyteczność, a także współczynnik konwersji i sprzedaż.
  4. Czy strona posiada wydzielone sekcje (kategorie, podstrony, artykuły, landing page) poświęcone tematom, na które ma być pozycjonowana?
  5. Czy strona jest napisana w taki sposób, aby unikać technicznej duplikacji treści (przekierowania między wariantami domeny i wariantami URL)?
  6. Czy strona jest odpowiednio zabezpieczona przed malware, złośliwym oprogramowaniem?
  7. Czy treści na stronie są przygotowane profesjonalnie? Czy są wyczerpujące, wiarygodne i posiadają słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników Google.

Pozycjonowanie z agencją SEO czy samemu?

Z jednej strony decydując się na samodzielne pozycjonowanie możesz obniżyć koszty. Po prostu nie musisz płacić specjalistom za ich pracę. Z drugiej, w ten sposób musisz nauczyć się pozycjonowania, a to spowoduje, że może zabraknąć ci czasu na prowadzenie firmy, obsługę klienta itd. Oszczędności są też pozorne, bo istnieje duże ryzyko, że na początku swoich działań przepalisz dużą część budżetu. Ponadto będziesz potrzebować narzędzi SEO, których koszt agencja rozkłada na wiele projektów. Oczywiście nie każda agencja posiada odpowiednie oprogramowania, nie mówiąc już o kompetencjach i jakości procesów. W swojej agencji przygotowałem sprawdzone procesy podlegające regularnej weryfikacji. Inwestuję w szkolenia zespołu i dobrych specjalistów. Posiadamy szerokie spektrum narzędzi SEO, w tym także rozwiązania autorskie. Jeśli masz pytania, odezwij się, a postaramy się rozwiać wątpliwości.

Umowa na pozycjonowanie – co powinna zawierać?

Umowa na usługę pozycjonowania powinna zawierać takie informacje jak adres pozycjonowanej strony, budżet, okres wypowiedzenia, sposób rozliczania. Nie ma jednej wzorcowej recepty na dobrą umowę, która zabezpieczy interesy obu stron współpracy. Odezwij się do nas po ofertę na SEO, a otrzymasz wzór umowy. Unikamy zapisów niekorzystnych dla klientów takich jak kary za rozwiązanie umowy, długie terminy wypowiedzenia. Jestem też przeciwnikiem rozliczania za pozycję, bo nie przystoi to do dzisiejszych realiów funkcjonowania wyszukiwarki Google. Zamiast tego preferuję transparentną umowę wyszczególniającą takie aspekty jak podział należności na działania zewnętrzne (budżet SEO) oraz na fee. Ponadto w każdej umowie określamy, co konkretnie jest przedmiotem współpracy – publikacja artykułów, tworzenie treści, prace analityczne, konsultacje etc.

Na początku współpracy powinien zostać przeprowadzony audyt strony. Powinna zostać wykonana analiza słów kluczowych. Kolejnym krokiem powinna być analiza konkurencji. Analizy fraz kluczowych i stron internetowych konkurencji warto wstępnie przeprowadzić także na etapie ofertowania, bo mają one bardzo duży wpływ na koszt pozycjonowania, a więc także na kwoty wyszczególnione w umowie na SEO.

Jak mierzyć efekty kampanii SEO?

Jak już wspominałem pozycjonowanie strony może przekładać się na szereg efektów. Podstawowymi KPI charakterystycznymi dla działań SEO są:

  1. Pozycje na określone słowa kluczowe (najlepiej mierzone za pomocą niezależnego narzędzia do monitoringu pozycji).
  2. Ruch organiczny (najlepiej z wyłączeniem brandu).
  3. Widoczność strony w Google, czyli liczba fraz w określonych przedziałach pozycji – np. top10 (najlepiej relewantnych dla biznesu).
  4. Konwersje z ruchu organicznego (chociaż tu wyzwaniem jest estymacja konwersji z niebrandowego ruchu z Google, bo Google Analytics nie dostarcza precyzyjnych danych na ten temat).
  5. Konwersje wspomagane.
  6. Wartość sprzedaży (konwersje z ruchu organicznego i wspomagane).

Trzeba też pamiętać, że istnieją różne modele biznesowe i co innego będzie sukcesem dla dużego wydawcy, co innego dla blogera-specjalisty sprzedającego usługi B2B, a co innego dla sklepu internetowego. Podejmując współpracę z agencją SEO warto zastanowić się, co stanowi sukces w danym projekcie i porozmawiać o sposobach realizacji celu.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania o pozycjonowanie strony, napisz do mnie i porozmawiajmy o SEO dla twojej firmy.


* * *

Powrót

×