Portfolio

Jak zrobić portfolio online?

Jak zrobić portfolio online?


Twoje umiejętności, Twoje prace, Twoje dotychczasowe zlecenia… 

Tworzysz świetne rzeczy – i zasługujesz na to, aby świat się o Tobie dowiedział.

Rozwiązanie jest proste: portfolio online. 

Spokojnie… to nic trudnego. Dziś pokażę Ci, jak stworzyć własne portfolio w sieci (za darmo).

Z tego artykułu dowiesz się…
Czym jest portfolio i komu jest ono potrzebne?
Co powinno zawierać portfolio i gdzie je umieścić?
Po co w portfolio SEO i responsywność?
Jak w stworzeniu własnej strony pomoże nam kreator?
W jakich sytuacjach przyda nam się portfolio online?

Spis treści:

1. Czym jest portfolio?
2. Kto może stworzyć portfolio?
3. Kim są odbiorcy portfolio online?
4. Jak wykorzystać portfolio online?
5. Treści na stronie portfolio
6. Gdzie zrobić portfolio online?
7. Jak zrobić portfolio online?
8. Projekt portfolio
9. Portfolio online – z SEO czy bez
10. Responsywność a internetowe portfolio
11. Portfolio online – korzyści
12. Portfolio internetowe z kreatorem
13. Podsumowanie – portfolio online


1. Czym jest portfolio?

Portfolio to tzw. teczka zawierająca w sobie zbiór prac danego artysty. Kiedyś pojęcie to było przede wszystkim związane z działalnością malarza lub architekta. Obecnie coraz więcej osób o różnych profesjach decyduje się na posiadanie własnej dokumentacji zrealizowanych projektów. W związku z tym, że zawody te różnią się od siebie zadaniami, forma prezentacji również będzie od siebie odbiegać (przynajmniej po części). 

Jakie formy wyróżniamy 

Do najpopularniejszych form przedstawiania swoich prac w portfolio zaliczamy:

  • grafiki (zdjęcia, ilustracje, kolaże etc.)
  • obrazy oraz szkice techniczne (takie jak w przypadku architektów)
  • prezentacje etapowe 
  • bezpośrednie linkowania do projektów, których “nie da się pokazać”

2. Kto może stworzyć portfolio?

Jeszcze jakiś czas temu stworzenie swojego portfolio utożsamiano jedynie z zawodami stricte artystycznymi, takimi jak malarz, czy np. architekt. Obecnie granice takie bardzo się zatarły i coraz więcej osób decyduje się na jego posiadanie. Odpowiedź więc nie jest już taka konkretna. Portfolio najlepiej sprawdza się w przypadku zawodów, przy których mamy możliwość zaprezentowania swoich umiejętności w formie wizualnej. 

Kto tworzy najczęściej portfolio:

  • malarz
  • grafik/ilustrator
  • projektant 
  • fotograf
  • model/-ka
  • architekt
  • kucharz  
  • dekorator wnętrz/terenów zielonych 
  • copywriter 
  • web designer 

Możliwości jest wiele, Na prezentacje swoich prac w postaci portfolio możemy zdecydować się również tworząc różnego rodzaju rękodzieła – np. biżuterię, świece naturalne, ubrania i akcesoria szydełkowane etc. 

Portfolio w wersji online sprawdzi się więc zarówno dobrze osobom chcącym przedstawić i zacząć sprzedawać swoje prace, ale też usługi.

Portfolio grafika

Jednym z zawodów, który wymaga własnej strony, jest grafik. Portfolio grafika powinno wyróżniać się fajnym i profesjonalnie zaprojektowanym designem. Strona, jaką stworzymy, będzie również świadczyć o Twoim doświadczeniu, dlatego warto poświęcić na nią więcej czasu i stworzyć coś naprawdę wyjątkowego. 

Postaraj się zrobić wszystko by wzbudzić zachwyt wśród odbiorców. W swoim portfolio nie musisz umieszczać jedynie grafik, które wykonałeś komercyjnie. Mogą to być dowolne projekty, które zrobiłeś w czasie wolnym lub dla znajomych. Wybierz te, którymi naprawdę chcesz się pochwalić.

Portfolio fotografa

Każdy, kto poszukuje fotografa na ślub, chrzciny lub sesję zdjęciową, przed jego zatrudnieniem ze stuprocentową pewnością będzie chciał zobaczyć jego portfolio. W przypadku tego zawodu skup się na tym, do jakiej grupy docelowej chciałbyś dotrzeć i w jakich zdjęciach się specjalizujesz. W momencie kiedy do portfolio wrzucisz fotografie panoramy miasta, nie koniecznie pomoże Ci to w poszukiwaniu zleceń na nagranie relacji z wesela.

Tak jak w przypadku portfolio grafika, powinieneś zwracać uwagę na wygląd strony. Nie umieszczaj zbyt wielu grafik – nie mogą odwracać uwagi od Twoich prac. Warto, aby strona na którym znajduję się portfolio fotografa, była jak najbardziej przejrzysta i minimalistyczna. 

Portfolio fotografa powinno skupiać się na specjalizacji, w której chce się rozwijać.

Portfolio modelki

Podobnie jak w przypadku fotografa, portfolio modelki powinno skupiać uwagę głównie na zdjęciach i nie odwracać uwagi innymi grafikami. Tutaj należy wybrać szablon, który najbardziej wyeksponuje nasze fotografie. Koniecznie muszą być jak najlepszej jakości. Stawiamy tylko na najlepsze zdjęcia. 

Dobrym pomysłem, może okazać się tutaj założenie bloga. Możemy wtedy opisywać świat modelingu zza kulis, opowiadać ciekawe historie z życia modelki(/modela), czy dzielić się wskazówkami dotyczącymi mody lub makijażu. Pomoże to w promowaniu własnej strony i zwiększy szanse na zdobycie większej ilości zleceń.

Portfolio muzyka

W przypadku tej branży strona internetowa w formie portfolio jest bardzo przydatna. Dzięki niej możesz zamieścić swoje wszystkie najlepsze nagrania w formie audio lub wideo. Mogą to być zarówno teledyski jak i relacje z koncertów. Plusem jest to, że wszystko będzie w jednym miejscu. Nie będziesz już musiał rozsyłać osobnych linków do znajomych czy wytwórni. 

Bardzo przydatną rzeczą jest też zakładka „o mnie”, w której zamieścisz zdjęcia, swój opis i osiągnięcia. W kwestii szablonu lub wyglądu strony nie musisz trzymać się sztywnych schematów. Jako artysta, masz spore pole do popisu.

3. Kim są odbiorcy portfolio online?

Od tego, kto trafi nasze portfolio, zależy m.in. nasze podejście do tworzenia samej strony, jak i umieszczanych na niej treści. Jeśli chcemy posiadać wirtualną teczkę w celu podniesienia prestiżu i profesjonalizmu swojej działalności w danej kategorii oraz zyskanie większej niezależności w zarządzaniu formą jej przedstawienia, zapewne najbardziej będzie na wtedy zależało na tym, aby strona była estetyczna i najlepiej posiadała jeszcze własną domenę. Odwiedziny na naszej witrynie, będą należały przede wszystkim, do osób, które o nas słyszały lub są już zainteresowane tym, co mamy do zaoferowania. Mogą trafiać na nią z polecenia, bezpośrednio z linku (np. z social mediów), ale też wyszukując nas po nazwisku. – dlatego tak często polecane jest zawarcie swojego imienia w nazwie i adresie strony www. 

Bardzo często jednak portfolio online podsyła sam jego właściciel – np. w momencie, gdy szuka nowych zleceń. Jest to jak wysyłanie rozbudowanego CV w formie platformy internetowej. W takim wypadku na stronę trafiają nasi potencjalni klienci, czy też pracodawcy, jeśli ubiegamy się o stałą posadę. 

Jeśli jednak posiadając wirtualne portfolio, zależałoby nam na trafianiu przez nie do jeszcze większego grona odbiorców, należy zadbać o elementy SEO, które pomogą nam wypozycjonować stronę, a także “wyświetlać się” na wysokiej pozycji po wpisaniu do wyszukiwarki określonej frazy.

4. Jak wykorzystać portfolio online?

Portfolio w formie strony internetowej możemy wykorzystać na wiele sposobów. Jest to w końcu forma przedstawienia siebie, swoich umiejętności oraz związanych z nimi osiągnięć. 

Podstawowo teczka służy nam do prezentacji powyżej wymienionych elementów. Portfolio – zarówno to w wersji ‘papierowej’, jak i to wirtualne jest najczęściej wykorzystywane podczas sprawdzania kwalifikacji na dane stanowisko lub określone zlecenie oraz przy aplikowaniu na dany kierunek studiów (przede wszystkim spotkamy się z tym przy studiach artystycznych, czy też na politechnice i specjalizacjach związanych z architekturą). Naszego portfolio mogą też oczekiwać uczelnie zagraniczne.  

Tak jak już powiedzieliśmy sobie wcześniej, portfolio online może też służyć do budowania świadomości naszej marki – jako twórców. Odpowiednio przedstawione prace na własnej stronie podkreślą profesjonalizm, a dodatkowe treści mogą zwiększyć widoczność naszej platformy w sieci.

5. Treści na stronie portfolio

Grafiki 

Grafiki na stronie to jeden z istotniejszych elementów na stronie. Potrafią lepiej zrozumieć przekaz treści, ale też przykuć uwagę użytkownika i sprawić, że zostanie na stronie znacznie dłużej. W przypadku internetowego portfolio ich rola będzie równie ważna, jak nie ważniejsza – szczególnie w tych profesjach, w których wizualizacja jest kluczowa. 

Fotografia, ilustracje, malarstwo, projektowanie etc. Bez grafik, portfolio osób działających w tych profesjach nie miałoby sensu. Warto więc zadbać o ich odpowiednie zaprezentowanie.

Kompresja 

Podstawą przy umieszczaniu grafik na stronie jest ich kompresja, czyli zmniejszenie wagi plików. Ich mniejsza waga pozwoli na szybsze ich załadowanie na stronie i otrzymanie tym samym przez użytkownika, lepszego wrażenia.

Należy jednak uważać na wielokrotne powtarzanie tego procesu (kompresowanie jednego pliku dwa, trzy lub jeszcze więcej razy), ponieważ może to spowodować znaczne obniżenie jakości.

Oczywiście, jeśli nasze obrazy klasyfikują się do tych wektorowych, najlepiej postawić na zapisanie ich w formacie, który nawet bez kompresowania będzie wystarczająco lekki. Mowa tutaj o SVG. Natomiast, jeśli chcemy obniżyć ciężar animacji warto postawić na lottie i te zapisywane w JSON’ie. 

Galeria zdjęć 

Prezentacja zdjęć z sesji zdjęciowej, czy zestawienie projektów – galeria to podstawowa forma przedstawienia prac. Pomimo tego, że należy do najpopularniejszych, nie oznacza też tego, że wykorzystanie jej na stronie portfolio jest złym (mało oryginalnym) pomysłem. Jeśli zależy nam na porządku i minimalistycznym układzie, takie rozwiązanie powinno być w sam raz.
 

Slider 

Alternatywą dla galerii zdjęć lub też jej uzupełnieniem może być slider, czyli zdjęcia umieszczone w czymś na wzór prezentacji. Taką formę można wykorzystać na stronie głównej, do podkreślenia swoich najlepszych prac. 
 

Kontakt

Portfolio zazwyczaj nie spełnia swojej roli przedstawiania swoich umiejętności, tylko w celu samego ich pokazania. Jego celem jest też przekłucie uwagi odbiorcy i przekonanie go do nawiązania współpracy. Dlatego też tak ważne jest umieszczenie na stronie pełniącej rolę naszego portfolio informacji kontaktowych. Do podstawowych z nich należy numer telefonu oraz adres e-mail. W takim przypadku nie warto jednak ograniczać się do tych dwóch form. Warto rozważyć jeszcze kilka dodatkowych metod, które usprawnią kontakt. 

Formularz kontaktowy

Z jednej strony formularz kontaktowy, to również w ostateczności wiadomość mailowa. Sposób jej wysyłki różni się jednak od tego standardowego, ponieważ nie wymaga on od zainteresowanego użytkownika przechodzenia i logowania się do skrzynki pocztowej – wystarczy wpisać wymagane dane i treść wiadomości, a ona zostanie nam (właścicielom internetowego portfolio) dostarczona na maila.

Dodatkowo należy zastanowić się nad stworzeniem dedykowanego pod swoją działalność konta pocztowego. Jeśli korzystamy z takiego narzędzia jak kreator, przy Planie Premium oprócz darmowej na rok domeny.pl, otrzymujemy również skrzynkę we własnej domenie. 

Ikonki z przekierowaniem na SM

Umieszczanie ikonek przekierowujących na nasze social media jest raczej standardowym zabiegiem podczas projektowania strony. Nie należy jednak z tego rezygnować, szczególnie że zazwyczaj profesje, które wymagają posiadania portfolio korzystają również z social mediów – tych bardziej ogólnych (np. Instagram, Facebook etc), jak i dedykowanych (np. Behance lub Dribble).

Dzięki ich uwzględnieniu umożliwimy również kontakt z nami poprzez social media. Przy okazji odwiedzający nasze portfolio online, którzy zdecydowali się też przejrzeć nasze sociale, będą mieli szansę zobaczyć komentarze, na temat naszych prac oraz samą interakcję z obserwującymi. 

O mnie 

Zdarza się, że zakładka o mnie jest pomijana przy tworzeniu portfolio. Może się to jednak okazać dość sporym błędem. Nasze projekty mogą być na naprawdę wysoki poziomie, ale osoby chcące zlecić nam określone zadanie, często chcą również wiedzieć coś na nasz temat. Poznanie „ludzkiej twarzy” zleceniobiorcy pomaga im w podjęciu decyzji – mają wtedy szansę nawiązać z nim relację, utożsamić się lub po prostu wiedzieć, że praca nad projektem, zleceniem etc. będzie przebiegała bezkonfliktowo i tak jak należy.

Poza tym sekcja o mnie może przybliżyć odbiorcy nasze zainteresowanie, wyjaśnić, dlaczego zdecydowaliśmy się na taką profesję. Dajemy się wtedy poznać zarówno ze strony zawodowej, jak i bardziej prywatnej (nie wykraczając poza naszą strefę prywatności). W końcu przy robieniu własnego portfolio nie “sprzedajemy” wyłącznie swojej pracy, ale też swój osobisty brand. 

Opinie i nagrody/certyfikaty 

,,O mnie” przedstawiało nas i to, co robimy z naszej własnej perspektywy. Z kolei uwzględnienie w portfolio na stronie informacji o nagrodach, certyfikatach oraz opiniach/recenzjach buduję naszą renomę, profesjonalizm i doświadczenie. Jest to zewnętrzne potwierdzenie naszych umiejętności. 

Blog 

Blog nie jest koniecznym elementem portfolio www. Może być jednak dobrym uzupełnieniem. Stałe treści blogowe pozwalają budować naszą pozycję w SEO. Jeśli nasze materiały posiadają rzetelne informacje, dotyczą ,,chodliwych tematów” i przy okazji wykorzystują frazy kluczowe oraz inne elementy istotne przy pozycjonowaniu, użytkownicy internetu mogą trafić właśnie na nas. Poza samym budowaniem pozycji strony oraz zasięgów mamy szansę w ten sposób zdobyć nowych zainteresowanych.

6. Gdzie zrobić portfolio online?

Jak już wiemy – portfolio w wersji papierowej, to nie jedyna wersja, na jaką  możemy się zdecydować. Nie jest też ona już najbardziej polecana. Mamy co najmniej kilka alternatyw do rozpatrzenia.

Social media

Media społecznościowa to ,,go to” w wielu przypadkach, również tych z prezentowaniem swoich umiejętności. Jest to namiastka portfolio. Taka forma jest oczywiście prosta w update’owaniu i samym prowadzeniu, ale z drugiej strony nie jest to coś, nad czym mamy pełnie kontroli. Jest to dobre rozwiązanie przy rozpoczęciu swojej działalności. Zdobywamy pierwszych followersów i z czasem możemy też obserwować swój progres.

Takie zastosowanie mediów społecznościowych nie oznacza, że należałoby z nich zrezygnować w momencie, gdy osiągniemy już jakiś poziom, a nasza marka, stanie się bardziej rozpoznawalna. Wręcz przeciwnie. Social media, to doskonałe uzupełnienie dla głównej platformy. Pokazują naszą aktywność oraz to, że wciąż robimy coś związanego ze swoim zawodem. Dodatkowo możemy też pochwalić się, że w danym momencie pracujemy nad określonym projektem i przedstawić kulisy.

Social media mogą pomóc w promocji firmy.

Dedykowane platformy

Mowa tutaj o platformach, które w pewnym sensie nazwalibyśmy social mediami, do dzielenia się swoją twórczością lub np. mediami społecznościowymi do portfolio. Mają one duży plus w postaci ukierunkowania tematycznego. Znajdziemy tam osoby o podobnych profesjach, umiejętnościach, a samą platformę odwiedzają właśnie tacy użytkownicy oraz Ci, którzy chcą znaleźć twórcę, który sprawdzi się do zlecenia.

Dodatkowo na tego typu witrynach mamy możliwość stworzenia profilu portfolio na szablonie – szybko i łatwo….i tak jak powiedzieliśmy obydwa te aspekty to plusy, ale z drugiej strony również i minusy – w pierwszym przypadku mówimy o dużej konkurencji w jednym miejscu, a z kolei w drugim o stawaniu się „jednym z wielu”.

Szablony na takich profilach są wykorzystane przez naprawdę liczną grupę, a fakt, że nie możemy ich edytować zgodnie z własną koncepcją, sprawia, że wszystko wygląda tak samo, a kreując swoją teczkę, zdecydowanie tego nie chcemy.

Portfolio w PDF’ie

W przypadku zawodów z branży kreatywnej, portfolio w formie pdf. nie sprawdzi się tak dobrze jak te znajdujące się na stronie internetowej. Powód jest prosty – porfolio w tej formie daje nam więcej możliwości. Możemy dodać filmy, muzykę, animacje, dowolną ilość podstron czy nawet połączyć je z prowadzeniem dodatkowego contentu (np. bloga).

Portfolio w postaci PDF wymaga wcześniejszego pobrania, zatem zwiększa to drogę, jaką musi pokonać odbiorca, aby nas poznać. Dodatkowo ten format może okazać się za ciężki – szczególnie jeśli zawiera w sobie wiele materiałów wizualnych.

Kolejną rzeczą jest to, że ten rodzaj portfolio nigdy nie będzie prezentować się tak dobrze jak to na stronie internetowej. Nie będziemy w stanie zaprojektować całego układu, dodać efektów podczas przewijania czy chociażby zmienić tła – a takie drobiazgi potrafią wiele zmienić.

Własna strona www

Własna strona internetowa, to rozwiązanie, które wybierają przede wszystkim te osoby, które chcą wiązać ze swoją działalnością przyszłość i budować wokół niej własną markę.

Stworzenie własnej witryny www pozwala na większą swobodę. nie tylko prezentujemy swoje prace, projekty w taki sposób, który będzie według nas najbardziej korzystny, ale też mamy możliwość rozbudowania swojej platformy i uprościć proces sprzedaży naszych usług lub produktów – wystarczy, że wraz z portfolio na stronie umieścimy również sklep internetowy.

Jak już zapewne nie raz wspominaliśmy, prezentacja portfolio online, w postaci własnej platformy podnosi sam status oraz poziom zaufania odbiorcy.

Stwórz portfolio online, które zachwyca!

Stwórz wspaniałą wizytówkę Twoich osiągnięć już dziś. Niezależnie od branży, intuicyjny kreator pozwoli Ci stworzyć portfolio, które zachwyci klientów i pracodawców. Spróbuj już teraz!

“Najlepszy kreator do budowania stron. Wystarczy odrobina wolnego czasu, pomysłu i nawet dla osoby nieznające się na stronach internetowych mogą zbudować bardzo profesjonalną witrynę. Dodatkowo mamy dostęp do poradników wideo i obsługi technicznej, która na chacie live odpowiada w ciągu minuty. Serdecznie polecam! :)”

7. Jak zrobić portfolio online?

Wybór materiałów, które chcemy pokazać w portfolio to niezwykle ważna decyzja i wbrew pozorom nie jest ona łatwa. W większości przypadków nie możemy umieścić wszystkich swoich poprzednich projektów. Potrzebna jest tutaj selekcja. Pierwszym czynnikiem, który zadecyduje o tym, czy dana rzecz znajdzie się w portfolio, jest aktualność oraz to, czy pokrywa się z naszymi umiejętnościami, czy wręcz je zaniża. 

Ważne jest również określenie przez siebie preferencji – jeśli np. jesteśmy ilustratorami i zdecydowanie bardziej preferujemy tworzenie portretów niż martwej natury, to należy skupić się na tym pierwszym. Aby portfolio (szczególnie to, które nacechowane jest walorem estetycznym) wyglądało korzystnie, warto zadbać o spójność.

Oczywiście nie chodzi tutaj o to, aby każda praca wyglądała dokładnie tak samo, a raczej o sam fakt, aby można było zauważyć tam nasz charakter. Spójność jest bowiem ważna, ale nie należy skreślać też różnorodności, ponieważ udowadniając, że jesteśmy w stanie podjąć się różnych zadań, zwiększamy zainteresowanie. Często bywa też tak, że posiadamy więcej niż jedną pasję i możemy pochwalić się większym wachlarzem umiejętności. W przypadku papierowego portfolio nie bylibyśmy w stanie pokazać wszystkiego, ale już z kolei decydując się na stronę portfolio, możemy rozwiązać ten „problem” wyróżniając każdą specjalność na innej zakładce. Czyli nawet w momencie, gdy tworzymy np. plakaty filmowe, ilustracje do książek oraz komponujemy muzykę, to na wszystko to znajdziemy miejsce. 
 

Domena i hosting

Pomimo że portfolio kojarzy nam się bardziej z tym aspektem artystycznym, to nie należy zapominać tu również o warunkach technicznych. Domena to w końcu nasz adres w sieci. W przypadku portfolio najlepiej postawić na taki, który zawiera w sobie nasze imie i nazwisko i/lub nazwę profesji.

Z kolei jeśli chodzi o hosting, czyli przestrzeń na której będzie znajdowała się nasza witryna, to w tym przypadku również należy upewnić się, że jej typ oraz „wielkość powierzchni” będzie dla nas odpowiednia” – im więcej zdjęć, grafik, materiałów wideo etc. posiadamy, tym więcej miejsca potrzebujemy.

8. Projekt portfolio

Sposób przedstawienia swoich prac jest niezwykle istotny dla ich odbioru. Jak już sobie powiedzieliśmy, ważne jest stworzenie czegoś oryginalnego, co będzie w stanie przykuć uwagę odbiorców, ale też przy okazji nie odwracając uwagi od tego co najważniejsze – czyli oczywiście naszych projektów.

Ich oprawa powinna współgrać z nimi, a wręcz je podbijać – nie możemy doprowadzić do tego, że będzie nad nimi dominować. Między innymi dlatego opracowanie projektu jest tak istotne. 

Sam proces tworzenia strony i ostateczny rezultat możemy potraktować jako nasz dodatkowy projekt – strona portfolio staje się dla nas elementem składowym portfolio. 

Strona portfolio na szablonie 

Jeśli nie czujemy się pewnie w opracowywaniu całych koncepcji projektowych od początku do końca samodzielnie lub po prostu chcemy to zadanie wykonać szybko, zawsze można zdecydować się na stworzenie portfolio w postaci strony internetowej, wykorzystując do tego szablon.

W tym wypadku istotne jest, aby upewnić się, że narzędzie, z którego korzystamy, zapewnia nam możliwość edycji. Bez tego nasza strona będzie wyglądała po prostu “szablonowo”. 

W kreatorze posiadamy dowolność przesuwania i umieszczania elementów  niezależnie czy projekt portfolio tworzymy zaczynając od tzw. czystej kartki, czy też od darmowego szablonu.  

Portfolio online w postaci landing page’a 

Decydując się na stworzenie portfolio w postaci strony internetowej, nie musimy stawiać na rozbudowaną platformę. Jest to oczywiście dobre i przez wielu polecane rozwiązanie, ale nie konieczność. Nie każda działalność będzie też tego potrzebowała. Czasem wystarczy założenie OnePager’a  (standardowego lub tego w postaci landing page’a, czyli witryny sprzedażowej) i wyróżnienia kilku najważniejszych sekcji. 

Jeśli chodzi o menu, możemy wykorzystać metodę scrollowanego przejścia – użytkownik klikając w daną zakładkę, zostanie przeniesiony do określonej pozycji na stronie.

Jaka jest skuteczność portfolio?

Niektórych może dziwić fakt, że obecnie portfolio nie zawsze musi być bazowe i można do niego podejść w bardziej kreatywny, niebanalny sposób. Pozwala to na lepsze wyróżnienie się wśród konkurencji. Oczywiście nie skreślamy tutaj minimalizmu. Wiele zależy od branży i samych umiejętności, ale zawsze warto dodać od siebie jakiś akcent.   

Podczas żmudnego procesu przeglądania stron internetowych wykonawców, zleceniodawca napotka na swojej drodze wiele poprawnych (a nawet atrakcyjnych) propozycji. Jeśli nie będą one wystarczająco zapadały w pamięć, to w ostatecznej selekcji zostaną odrzucone i pozostaną tylko te, które jakkolwiek odróżniły się od reszty – czy to nazwą, kreatywną (a nawet zabawną) grafiką, czy też interaktywną i dobrą nawigacją. 

Poza tym robiąc coś, co wyróżnia nasze prace, podkreślamy swój indywidualizm i oryginalność.

9. Portfolio online – z SEO czy bez

SEO na stronie jest zawsze mile widziane, ponieważ pozwala ono na uzyskanie lepszej pozycji w wyszukiwarce. Tworząc portfolio, nie jest ono jednak koniecznością. Jeśli wysyłamy je do potencjalnego pracodawcy/zleceniodawcy samodzielnie, to w takim wypadku pozycjonowanie nie odgrywa większej roli. Mimo wszystko należy jednak dopilnować tego, aby nasza strona ładowała się dość szybko. 

Jeśli jednak zadbamy o SEO (słowa kluczowe, meta-dane, odpowiednią wagę pliku) mamy szansę dotarcia do większej grupy odbiorców. – Jest to pewnego rodzaju reklama organiczna. Zresztą mówiliśmy już o tym  wcześniej. 

Więcej informacji na temat pozycjonowania i  optymalizacji można znaleźć w tych poradnikach:

Optymalizacja strony 

Pozycjonowanie strony

Wnioski
Przy tworzeniu portfolio warto zadbać o SEO

10. Responsywność a internetowe portfolio

Tak jak SEO nie jest czymś obowiązkowym w zakładaniu strony pełniącej rolę naszego portfolio, tak responsywność, czyli dostosowanie widoku do ekranów o różnych rozdzielczościach już tak. RWD samo w sobie należy do jednych z najbardziej kluczowych elementów, o które należy zadbać przy projektowaniu strony – niezależnie czy będzie to wirtualna teczka, sklep internetowy, czy też blog.

Dzieje się tak, ponieważ coraz więcej użytkowników internetu korzysta z narzędzi mobilnych. Jeśli zignorujemy inne narzędzia poza desktopem narażamy się na spore straty w odbiorze – w momencie, gdy osoba, której przesłaliśmy portfolio, ogląda je na telefonie i zamiast wyraźnego obrazu ładuje jej się pomniejszony podgląd strony wyświetlanej na monitorze, może ją to zniechęcić i obniżyć jakość naszych prac.

11. Portfolio online – korzyści

Oczywiście portfolio potrafi mieć wiele zalet. Nie sposób jednak wymienić wszystkie, ponieważ część z nich nawiązuje stricte do konkretnej branży, a nawet jednostki. Są jednak takie plusy, które można określić uniwersalnymi i jest to:

  • Profesjonalny i kreatywny sposób na zaprezentowanie swojej pracy
  • Zbudowanie pozytywnego pierwszego wrażenia
  • Zwiększenie szansy na widoczność w sieci
  • Drzwi dla freelancera do większej liczby klientów
  • Budowanie marki osobistej
  • Pokazanie zarówno swojego talentu, jak i umiejętności technicznych
  • Elastyczność i rozpiętość treści, jakie można zawrzeć

12. Portfolio online z kreatorem

Kreator umożliwia stworzenie niemalże każdego typu strony internetowej. Także portfolio. 

Kreator działa na zasadzie drag&drop, a więc nie potrzebujemy tutaj umiejętności kodowania. Poza samym narzędziem otrzymujemy również dodatkowe możliwości – zarówno te projektowe (wizualne), czyli m.in.:

Grafiki – darmowy bank zdjęć i ikon oraz możliwość edycji od ręki 

White space – możliwość umieszczania elementów w dowolnym miejscu (z dostosowanymi do potrzeb naszego projektu odstępami) 

Animacje: 

  • Ken Burns 
  • Parallax
  • Zaczepianie i odczepianie elementów 
  • Odkrywanie i ukrywanie elementów

…jak i techniczne (np. Analizer SEO)

Internetowe portfolio za darmo

W kreator otrzymujemy za darmo. To samo tyczy się możliwości stworzenia strony oraz jej publikacji. Wszystko to zrobimy bez żadnych opłat. Takie portfolio pojawi się na subdomenie i będzie zawierało mały baner informujący o tym, że strona została stworzona w kreatorze, ale będzie też posiadało certyfikat SSL świadczący o tym, że nasza witryna jest bezpieczna.

Jeśli chcemy się tego pozbyć wystarczy, że postawimy na jeden z Planów Premium, który zapewni nam m.in. hosting, zgłoszenie do Google, domenę .pl na rok za darmo oraz min. jedną skrzynkę pocztową (we własnej domenie).

13. Podsumowanie – portfolio online

Portfolio w wersji online, to w tych czasach idealne rozwiązanie. Możemy mieć je zawsze pod ręką, dzięki czemu nie stracimy okazji np. na nowe zlecenie, a na dodatek nie przytłoczymy naszego adresata jego wagą (w formie prezentacji, czy np. PDF) – tutaj wystarczy nam wysłanie samego linka. W wypadku gdy posiadamy własną domenę, wzmacniamy też tym samym status naszej działalności i pomagamy w budowaniu solidnych fundamentów marki.

Nie ma też co ukrywać, że wirtualna, internetowa teczka pozwala nam się lepiej zaprezentować…i co najważniejsze, tak jak my tego chcemy. Nie musimy obawiać się, że nasze konto na social mediach nagle zniknie i stracimy tym samym cały dorobek – stroną zarządzamy my sami.  

Posiadanie strony bardzo często staje się niemalże koniecznością, a jeśli możemy na takiej stronie umieścić zarówno swoje portfolio, jak i sklep internetowy, blog i inne formy przekazu oraz zarabiania, to możemy mówić o idealnym połączeniu.

Zaintrygowany tworzeniem stron internetowych? Koniecznie zobacz poniższe artykuły:


Tworzenie strony internetowej za darmo? 

Jak założyć sklep internetowy? 

Jak zrobić stronę krok po kroku? 

Utwórz Landing Page? 


* * *

Powrót

×