Jak zrobić Landing Page?
Profesjonalny Landing Page to idealny sposób na promocję małego i dużego biznesu. Strona lądowania sprawdzi się nie tylko jako strona produktu, ale także portfolio czy wizytówka w sieci. Czym tak naprawdę jest Landing Page? Jakie jego rodzaje wyróżniamy? Jak go zrobić i o czym warto wtedy pamiętać? Poznajmy 10 prostych kroków.
Z tego artykułu dowiesz się… | |
Co to jest Landing Page i czym różni się od innych stron internetowych? | |
Jaką funkcję może pełnić Landing Page? | |
Jak zbudować Landing Page? (Instrukcja krok po kroku) | |
Ile kosztuje stworzenie Landing Page i jak można ją wypromować? |
Spis treści:
1. Landing Page – co to?
2. Czym różni się One Pager od Landing Page?
3. Landing Page a strona internetowa
4. Rodzaje Landing Page’a
5. Budowa Landing Page
6. Jak zrobić Landing Page w 10 prostych krokach
7. Przykładowe Landing Page’e
8. Ile kosztuje Landing Page?
9. Dlaczego testy A/B są ważne?
10. Jak promować Landing Page?
11. Jak zrobić Landing Page w kreatorze WebWave?
12. Landing Page – podsumowanie
Dołącz do WebWave, gdzie ponad 600 tysięcy użytkowników tworzy swoje niepowtarzalne strony internetowe.
Za darmo | Bez kodowania |
1. Landing Page – co to?
Landing Page – to w marketingu cyfrowym samodzielna strona internetowa stworzona na potrzeby obecnie przeprowadzanej kampanii. Jest to witryna, na którą użytkownik „ląduje” po kliknięciu linka w wiadomości, z reklamy Google lub posta na portalach społecznościowych. Mówiąc o nim, możemy spotkać się z różnymi alternatywnymi określeniami, takimi jak: strona lądowania, strona docelowa, strona produktowa czy np. micropage.
W przeciwieństwie do innych rozbudowanych stron internetowych landing page posiada jasno określoną funkcję. Strony docelowe są bowiem zaprojektowane z jednym celem, nazywanym w CTA, czyli call to action.
Dobrze zaprojektowana strona lądowania nie powinna ważyć dużo. Dzięki temu też ładuje się zdecydowanie szybciej. Przyczynia się to do zwiększenia współczynnika konwersji, co wpływa pozytywnie na wyniki przeprowadzanych kampanii marketingowych oraz reklamowych.
Wnioski | |
Landing Page to samodzielna strona internetowa stworzona na potrzeby prowadzonej kampanii. | |
Celem Landing Page jest wezwanie do akcji (np. zakupu). |
2. Czym różni się One Pager od Landing Page?
One Pager to w skrócie, mniej rozbudowana witryna internetowa. Jest znacznie mniejsza niż ta standardowa, ponieważ opiera się tylko i wyłącznie na jednej stronie – nie posiada dodatkowych podstron, które służą do udostępniania treści uzupełniających i prowadzenia contentu edukacyjnego lub też rozrywkowego (np. w postaci bloga).
Pomimo tego, zawiera wszystkie potrzebne informacje, grafiki oraz opisy. W przypadku One Pager’a możemy spotkać się również z określeniem wizytówka internetowa, ponieważ tego typu witryny pełnią często właśnie taką rolę – pozwalają (najczęściej) mniejszym, nawet lokalnym firmą dać się znaleźć w sieci.
Z kolei landing page, jak już sobie powiedzieliśmy, przedstawia głównie ofertę i zachęca klienta do zakupu (w tym właśnie momencie).
Landing Page jest tworzony do realizacji konkretnego celu, na przykład rejestracji użytkowników.
Wnioski | |
One Pager to pojedyncza strona internetowa, bez dodatkowych podstron. Często pełni rolę wizytówki. | |
Landing Page to strona ofertowa zachęcająca do zakupów. |
3. Landing Page a strona internetowa
Każdy landing page to strona internetowa, ale nie każda strona internetowa będzie landing page’m. Strona docelowa służy do promowania i zachęcania do działania – czyli kupna, poprzez użycie CTA. Zwyczajna witryna może być mniej lub bardziej rozbudowana. Często posiada wiele podstron, zdjęć oraz innych materiałów. które spełniają jedynie rolę czysto informacyjną (/uzupełniająca), czyli zupełnie inaczej niż w przypadku strony lądowania.
Na landing page raczej nie znajdziemy informacji, które nie będą miały w mniejszym lub większym stopniu wpływu na decyzję o dokonaniu zakupu przez użytkownika.
Wnioski | |
Landing Page w przeciwieństwie do innych stron internetowych skupia się na przedstawieniu bieżącej oferty i zachęceniu do jej zakupu. |
4. Rodzaje Landing Page’a
Możemy wyróżnić kilka rodzajów stron docelowych, ale ich wszystkich wspólnym celem, jest skupienie użytkownika przede wszystkim na jednej czynności, która ma na celu zaprezentowanie lub sprzedanie danej oferty.
Lead Generation
Typową funkcję tego typu Landing Page, (jak sama nazwa wskazuje) jest generowanie leadów, czyli pozyskiwanie danych klientów – informacji na temat ich zainteresowań czy preferencji zakupowych. Są one później wykorzystywane w przeprowadzanych kampaniach reklamowych skierowanych na poszczególne grupy. Mogą to być konkursy, promocje czy np. dedykowane akcje z kodem rabatowym do wykorzystania.
Ważnym elementem tego rodzaju strony internetowej jest zawarcie w projekcie formularza kontaktowego w możliwie jak najkrótszej postaci – tak, aby zachęcić użytkownika, do pozostawienia w nim przydatnych dla nas informacji.
Click-through
Tego typu strona lądowa ma za zadanie przekierować użytkownika dalej, do miejsca, gdzie znajduje się szczegółowa oferta lub po prostu oficjalna strona internetowa. Click-through to nic innego jak współczynnik klikalności – czyli stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy, który możemy łatwo zmierzyć.
Tego typu Landing Page używany jest głównie w e-commerce. Jego zadaniem jest zainteresowanie użytkownika konkretną ofertą i przekonanie go do dokonania przez niego decyzji dotyczącej zakupu lub skorzystania z danej okazji.
Squeeze Page
Zadaniem Squeeze Page jest jak sama nazwa może nam sugerować, dosłowne „wyciśnięcie danych” od użytkownika. Mogą to być podstawowe informacje takie jak adres e-mail, numer telefonu, ale też takich związanych z zainteresowaniami. Pozyskiwanie tego typu danych jest jedynym celem dla landing page’y tego rodzaju. Jest ona przydatny do stworzenia bazy mailingowej oraz podstawy do zbudowania reklamy idealnej dla odbiorcy. Jeśli zbierzemy feedback odnośnie zainteresowań i oczekiwań użytkowników, będziemy w stanie stworzyć odpowiedni dla nich przekaz. Po samej zasadzie działania i głównych celach możemy domyślać się, że jest to typ landing page’a, w którym w większości przypadków załączony zostaje formularz.
Sales Page
Sales Page to landing page skupiający swoją uwagę na sprzedaży. Jest to jedna z najpopularniejszych form tego typu strony. Sposób przedstawienia – zarówno ze względów technicznych, jak i wizualnych oraz tekstowych, ma na celu zapoznać potencjalnego klienta, i ostatecznie zachęcić go do dokonania zakupu lub skorzystania z usługi.
Oprócz standardowej prezentacji stałej bądź też nowej oferty, idealnie sprawdza się przy wszelkiego rodzaju promocjach oraz propozycjach specjalnych. W takim przypadku bardzo często możemy spotkać się ze stosowaniem licznika czasowego, który sygnalizuje odbiorcy, ile pozostało do zakończenia promocji.
Poza nim znajdziemy również kod rabatowy do zrealizowania – może być on zapisany w formie hasła, które należy wprowadzić lub przyjąć postać linka umieszczonego w buttonie. Najlepiej zastosować metodę, która będzie dla użytkownika najmniej kłopotliwa, ponieważ przyspieszy to osiągnięcie celu landing page’a, czyli oczywiście sprzedaż.
Najczęściej spotykanym celem Landing Page’a jest sprzedaż.
Microsite
To nieco bardziej rozbudowany landing page, zawierający więcej treści – tekstowych, graficznych etc. To taka mini wersja strony internetowej. Możemy umieścić na niej m.in. artykuły blogowe. Jednak podstawowym celem tej strony jest w dalszym ciągu nakłonienie internauty do skorzystania z oferty.
Mikrostrona wykorzystywana jest zazwyczaj podczas przeprowadzania kampanii reklamowych.
Wnioski | |
Landing Page może pełnić funkcję: Lead Generation (pozyskiwania klientów), Click-through (przekierowania użytkowników do konkretnej oferty lub strony internetowej), Squeeze Page (pozyskania danych od użytkowników), Sales Page (skoncentrowaną na sprzedaży) i Microsite (bardziej rozbudowanej strony kierującej do oferty). |
5. Budowa Landing Page
Aby landing page był skuteczny i mógł spełniać swoją podstawową funkcje, która pozwala odróżnić go od standardowego OnePager’a podczas jego tworzenia należy pamiętać o kilku stałych elementach. Oczywiście będą się one nieco różnić w zależności od jego celu, natomiast sam schemat jest podobny.
Co więc powinno znajdować się na stronie lądowej?
Unikalna oferta (USP)
Inaczej Unique Selling Point (czasem tłumaczone też jako Unice Selling Proposition), czyli oferta wyróżniająca się na tle konkurencji. Są to szczególne cechy lub wartości produktu, które należy w odpowiedni sposób zareklamować swoim odbiorcom, aby móc ich do niej przekonać.
Oczywiście operujemy tutaj przy tym tylko i wyłącznie faktami – nie naciągamy prawdy. Często firmy posiadają swoje ogólne USP i z takiego możemy korzystać, ale jeśli propozycja, jaką mamy do zaoferowania na landing page’u jest bardziej zawężona, to warto wziąć to pod uwagę.
Nagłówek lub hasło reklamowe
Odpowiednio sformułowany przekaz to podstawa. W związku z tym, że mamy mało czasu na przyciągnięcie uwagi nagłówek H1, który może przyjąć formę hasła reklamowego, powinien być wystarczająco przekonujący, wpadać w ucho i przy okazji być też łatwy do zapamiętania i utożsamienia (z naszą propozycją).
Jeśli pierwszy zwrot, jaki zobaczy odbiorca treści, będzie dla niego wystarczająco pozytywny, może przesądzić to o tym czy podejmie on następne, oczekiwane przez nas kroki.
Główny element wizualny
Aby landing page mógł przykuwać jeszcze większą uwagę, ale też jednocześnie wyglądać bardziej profesjonalnie, potrzebuje on wysokiej jakości grafik lub (/oraz) filmów. To między innymi one wpływają na jego postrzeganie oraz budują wizualne wrażenie.
Materiały muszą być spójne z całą szatą graficzną strony docelowej, natomiast nie mogą też skupiać na sobie całej uwagi (nie powinny rozpraszać od głównego przekazu, tylko go uzupełniać). Aby nie spowalniały one ładowania strony należy zadbać o ich odpowiedni format (np. SVG dla grafik wektorowych i JSON dla animacji) oraz kompresje.
Profesjonalnie napisane treści
Każda strona internetowa, bez względu na jej rodzaj powinna uwzględniać odpowiedni dobór materiałów tekstowych. Niezależnie czy będą one ostatecznie edukacyjne, humorystyczne, popularno-naukowe etc, powinny one być napisane w dość profesjonalny sposób. Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której odbiorca mógłby pomyśleć, że treści zostały sporządzone niechlujnie. Jeśli nie czujemy się na siłach, możemy zastanowić się nad zatrudnieniem copywriter’a.
W związku z tym, że LPeki są jednostronne i muszą szybko przekazać istotne do podjęcia decyzji informacje, opis powinien być raczej krótki i rzeczowy – tak, aby odbiorca nie musiał tracić czasu na wczytywanie się w ścianę tekstu.
Korzyść dla klienta
Korzyści płynące z oferty, na jakie może liczyć odbiorca warto w specjalnie wyróżnić, tak aby niechcący ich nie przegapić i aby faktycznie “potrafiły przemówić”. Częstym i polecanym rozwiązaniem jest rozpisanie ich w formie wypunktowań. Dzięki temu będą one bardziej klarowne i konkretne.
Rada projektowa (wizualna) -> Jeśli umieszczamy je w więcej niż jednym rzędzie, warto zadbać o mniej więcej równą ilość tekstu (tak aby jeden opis nie zawierał jednej linijki, a inny np. trzech).
Dowód społeczny
Social Proof to jedna z technik, z której korzystają marketerzy na całym świecie. Wpływa ona na decyzję klienta, poprzez uświadomienie mu jakie zdanie o danym produkcie mają inni. Mogą to być opinie lub też recenzje sporządzone przez użytkowników, oceny w postaci gwiazdek, ale też zwykłe pozostawione przez nich komentarze (np. bezpośrednio na stronie lub social mediach). Zdjęcia z podjętych współprac lub logotypy firm należących do naszych współpracowników/integracji również są pewnego rodzaju social proof’em.
Wezwanie do działania (CTA)
Call to Action (CTA), to hasło będące wezwaniem do działania, czyli nakierowania użytkownika na dokonanie przez niego określonego przez nas celu – zazwyczaj zakupu lub pozostawienia swoich danych.
(Przykładowo: Zapisz się na naszą próbną lekcję, skorzystaj z oferty już teraz, zapisz się na nasz newsletter itp., chociaż zazwyczaj sformułowania te są znacznie krótsze np. ,,Zapisuję się”, ,,Odbieram rabat” etc. )
Przy okazji pamiętajmy, że wszystkie te elementy należy odpowiednio dostosować w zależności od głównego nastawienia (inaczej mówiąc celu) i rodzaju landing page’a.
Wnioski | |
Przy budowaniu Landing Page warto uwzględnić USP (szczególne cechy lub wartości produktu), chwytliwe hasło reklamowe, spójną i wysokiej jakości oprawę graficzną. | |
Na Landing Page powinny także znaleźć się krótkie i rzeczowe informacje, jasny opis korzyści dla klienta, opinie i recenzje innych klientów oraz wezwanie do podjęcia akcji. |
6. Jak zrobić Landing Page
Swojego landing page’a możesz stworzyć w 10 prostych krokach. Poniżej znajdziesz ich dokładny opis.
1. Ustalenie, do czego użyjesz strony docelowej
2. Określenie jasnego celu
3. Napisanie treści
4. Stworzenie CTA
5. Dobranie odpowiednich grafik
6. Stworzenie projektu strony
7. Połączenie landing page’a ze stroną główną (jeśli taką posiadamy)
8. Konsultacje projektu i feedback
9. Opublikowanie gotowej strony docelowej
10. Testy i optymalizacja
1. Do czego używamy Landing Page’a?
Jak już powiedzieliśmy sobie wcześniej, landing page może być wykorzystywany do stworzenia wielu form prezentacji. Może to być strona konkursu, który właśnie planujemy przeprowadzić, czy też strona nowego produktu, albo po prostu wirtualna wizytówka oferty. Rozwiązań jest wiele. W momencie gdy określimy już, co ma być powodem zaprojektowania strony docelowej, będziemy mogli przejść dalej, czyli do procesu jej tworzenia.
Do najpopularniejszych zastosowań landing page’a zaliczamy:
- ,,wizytówkę” określonej działalności
- przedstawienie ogólnej oferty
- przedstawienie oferty specjalnej np. kolekcji lub pojedynczego produktu
- promowanie konkursów i innych wydarzeń
- prezentacje umiejętności i doświadczenia – portfolio
- kampanie reklamowe
- pozycjonowanie i wsparcie głównej strony
- pozyskiwanie leadów np. poprzez formularz kontaktowy
Jest to też po prostu tania i stosunkowo szybka w wykonaniu strona www.
Jak widać zastosowań Landing Page’a jest naprawdę dużo. Plusem jest to, że raz zaprojektowana strona lądowa może być wykorzystywana wielokrotnie (możemy przerabiać jedną stronę pod różne przedsięwzięcia promocyjne lub stworzyć kopie projektu nie tracąc przy tym tego już istniejącego). Jedyne co należy zrobić, to dopasować ją pod konkretne działania.
2. Cel kampanii
Jak już nie raz wspomnieliśmy, każda strona powinna mieć swój cel. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co ma się na niej znaleźć. Może warto umieścić na niej formularz lub wideo, które w atrakcyjny sposób przedstawi to co mamy do zaoferowania?
Zastanówmy się, jakie mamy plany, do czego mają nam one posłużyć i jak ma nam w tym pomóc strona docelowa, czyli nasz landing page.
Jakie mogą być przykładowe cele kampanii?
- zdobycie nowych klientów
- zwiększenie sprzedaży
- polepszenie konwersji
- budowanie świadomości marki
- promowanie firmy
- przekierowanie użytkownika do strony głównej
- zdobycie nowych opinii o produkcie
- poinformowanie o nowej ofercie
Oczywiście możemy mieć też więcej niż jeden cel, który chcielibyśmy osiągnąć. (najlepiej wyznaczyć jednak ten priorytetowy). Warto je zapisać, to zdecydowanie pomoże w ustalaniu koncepcji i samym projekcie strony. Jeśli jesteśmy ich świadomi, dużo prościej będzie nam też śledzić ich realizacje, czyli np. jak wyglądają wyniki kampanii (pod jakim kątem je sprawdzać etc.).
3. Zasady formułowania treści
Każda strona lądowania, potrzebuje dobrej jakości tekstów, które będą odpowiedzialne za jej konwersję.
Mówiąc o tekstach należy wziąć pod uwagę zarówno samą formę i język (sposób przekazu), ale też aspekty bardziej techniczne, które mogą wpłynąć na lepsze uporządkowanie, zrozumienie treści oraz ich wypozycjonowanie.
Co powinny zawierać teksty na stronie internetowej?
- nagłówek H1
- nagłówki H2 i H3
- profesjonalnie napisaną treść
- język korzyści
- prosty i jasny przekaz
- Social Proof – opinie, komentarze
- Call to Action – CTA
- słowa kluczowe
Jeśli nie mamy jeszcze doświadczenia w pisaniu, które nie przyjmuje formy strumienia myśli, a jest bardziej przemyślane i dostosowane pod jakiś klucz, a chcielibyśmy zapoznać się z przydatnymi poradami na temat tego, jak napisać dobry tekst, to warto zerknąć m.in. na artykuł pt. Jak pisać teksty na stronę internetową? Przydatne tipy dla początkujących!
4. Jak sformułować CTA
Call to Action – to nic innego jak wezwanie użytkownika do wykonania pewnego działania (zresztą o tym już mówiliśmy przed chwilą). To jakiego CTA użyjemy, zależne jest od tego, jaki rodzaj landing page’a wybraliśmy i rzecz jasna, jaki cel ma on spełniać. Niektóre CTA będą krótsze, a inne dłuższe. Zależy to od szczegółowości przekazu i tego, jaki przybiera format. Jeśli umieszczamy go w postaci przycisku, to raczej staramy się go okroić do maksymalnie 3-4 słów, ponieważ większa ich ilość będzie najprawdopodobniej wyglądała nieestetycznie.
Jakie są przykłady Call to Action, których możesz użyć?
- kup teraz
- skorzystaj z oferty
- skorzystaj z (naszej) oferty już dziś
- skorzystaj z (naszej) promocji
- weź udział w (naszym) konkursie
- zapisz się do (naszego) newslettera
- powiedz nam, jak oceniasz naszą usługę
- wykorzystaj kod rabatowy już teraz
- zacznij korzystać z naszej aplikacji
Odpowiednio dobrane i dobrze sformułowane CTA to gwarancja tego, że stworzony przez nas landing page przyniesie oczekiwane rezultaty. Dlatego też warto naprawdę poświęcić to trochę czasu, skupić się, zapisać kilka pomysłów, a następnie wybrać ten najlepszy.
5. Skąd pobierać grafiki?
Każda profesjonalna strona internetowa, niezależnie od tego czy jest to landing page, OnePager, czy rozbudowana platforma, potrzebuje grafik – mogą być one w formie zdjęć, ale też np. ilustracji. Ich wysoka jakość dodatkowo podbuduje nasz wizerunek profesjonalisty.
Źle dobrane gotowe grafiki lub niedokładne ich wykonanie może pogorszyć poziom naszych treści. Aby rozmiar (a raczej waga) nie obciążył strony, warto wybrać lżejszy format (taki jak svg dla obrazów wektorowych i json dla materiałów wideo skupiających się na animacji) lub po prostu wcześniej je skompresować.
Skąd można czerpać profesjonalne grafiki i zdjęcia do landing page’a? W sieci znajdziemy wiele darmowych portali, z których bez obaw pobierzemy je bez potrzeby wykupywania praw autorskich, a wyszukać możemy je po określonej kategorii, kolorystyce lub konkretnym haśle (np. smilling person). Należy jednak pamiętać, że nie każda strona uwzględnia polskie zwroty.
Jeśli podczas tworzenia swojej strony docelowej korzystamy z WebWave możemy skorzystać z opcji darmowego banku ikon oraz galerii ponad miliona zdjęć. Wszystko to znajduje się bezpośrednio w kreatorze, a więc nie musimy opuszczać naszego projektu, aby umieścić na nim nowy element graficzny.
Oczywiście zdjęcia i innego rodzaju ilustracje możemy również wykonać samodzielnie, ale zawsze warto mieć też inna alternatywę.
W WebWave można korzystać z darmowego banku zdjęć.
6. Projekt Landing Page’a
W przypadku projektowania landing page’a dobrym rozwiązaniem będzie rozrysowanie jego elementów i ich kolejności na zwykłej kartce papieru. W zależności od tego, jakie ma on mieć zastosowanie oraz swój cel, różnić się będą jego poszczególne części składowe lub też po prostu poziom skupienia na nich będzie inny.
W momencie gdy całą koncepcję mamy już opracowaną i ustaliliśmy sobie szczegóły projektu, możemy zacząć tworzenie witryny www. Wykorzystując w tym celu kreator robimy to bez kodowania, dzięki funkcji drag&drop.
Skąd czerpać inspiracje?
Warto przejrzeć strony najpopularniejszych i największych marek oraz projekty należące do konkurencji. Inspiracji możemy też poszukać na Pinterest’cie. Jeśli chodzi stricte o temat stron internetowych, to ciekawym rozwiązaniem może okazać się portal Awwwards – znajdziemy tam strony nagradzane za swój wygląd, kreatywność i funkcjonalność. Taki research może okazać się szczególnie dobrym pomysłem w przypadku osób, które są zainteresowane nowoczesnym i nietuzinkowym designem.
Inspiracji warto szukać na stronach promujących najładniejsze witryny.
Wykorzystanie szablonu
Jeśli pomimo poszukiwań inspiracji nie znajdziemy właściwej koncepcji, to możemy postawić na sprawdzone i szybkie rozwiązanie, czyli gotowe szablony, które ma do zaoferowania kreator WebWave. Wybór jest duży, więc na pewno znajdziemy tam coś, co w odpowiedni sposób przedstawi naszą ofertę. Przy okazji, możemy wymienić tutaj kilka dodatkowych plusów, takich jak oszczędność czasu i pieniędzy.
Nie dość, że nie musimy czekać, aż znajdziemy kogoś, kto przełoży nasz projekt na faktycznie działającą stronę, to dodatkowo nie musimy też przeznaczać niemałej kwoty na opłacenie tego zlecenia.
W WebWave możesz stworzyć zarówno darmowy Landing Page, jak i zaprojektować go w ramach jednego z trzech Planów Premium. Znajdziemy w nich zarówno darmowy hosting jak i możliwość wyboru domeny .pl, którą otrzymamy na rok w gratisie.
7. Linkowania
Umieszczanie linków do swoich social mediów oraz innych stron jest bardzo przydatny zabiegiem. Jeśli poza landingiem posiadamy jeszcze inną, rozbudowaną platformę, zdecydowanie warto uwzględnić do niej przekierowanie w naszym projekcie. Możemy wykorzystać do tego buttony (przyciski) lub ikony z darmowych zasobów, które oferuje kreator. – po kliknięciu przeniosą one naszego odbiorcę do wybranego miejsca.
Dzięki takiemu rozwiązaniu zachowujemy estetykę naszego Landing Page’a, oszczędzamy jego przestrzeń oraz zwiększamy prawdopodobieństwo ruchu (na naszej głównej witrynie www lub/i mediach społecznościowych). Poza tym, jeśli nasza domena jest dość silna, to zawarcie jej w LPku podbudowuje też jego pozycję.
8. Zbieranie opinii na temat projektu
W momencie gdy sam projekt jest już skończony, zanim opublikujemy stronę w sieci, warto zadać sobie pytanie, czy faktycznie wszystko jest gotowe. Najlepiej nie robić tego samemu, a zapytać o opinie innych.
Bardzo prawdopodobne, że tworząc projekt, tak bardzo się do niego przyzwyczailiśmy, że nie zauważamy w nim niedociągnięć – może to być zwykła literówka, ale może też okazać się, że strona nie wyświetla się prawidłowo na telefonie znajomego lub nie działa jeden z ważnych linków. Feedback, jaki otrzymamy, może sugerować też, że grafika zbyt wolno się ładuje lub tytuł oraz pozostałe nagłówki nie brzmią zbyt zachęcająco, patrząc na nie z perspektywy odbiorcy.
Oczywiście niektóre uwagi mogą okazać się bardzo subiektywne zależy od kogo je otrzymamy, ale z pewnością warto wziąć je pod uwagę. Zmiany w projekcie jesteśmy w stanie wprowadzić również po publikacji, ale jeśli mamy możliwość dokonania ich wcześniej, to najlepiej z tego skorzystać.
Na co zwrócić uwagę sprawdzając ostateczny wygląd swojego landing page’a?
- czy tytuł jest zachęcający dla użytkownika?
- czy kolejność nagłówków ma sens?
- czy strona wyświetla się dobrze na wszystkich urządzeniach?
- czy nie ma żadnych literówek?
- jak wczytują się wszelkiego rodzaju zdjęcia i grafiki?
- czy szata graficzna jest ciekawa i przykuwająca oko?
Po zadaniu sobie tych poszczególnych pytań jesteś gotowy przejść do przedostatniego kroku, czyli…
9. Publikacja landing page
Nadeszła wyczekiwana chwila. Projekt po wprowadzonych poprawkach jest gotowy do publikacji. Teraz wystarczy już tylko jedno kliknięcie i strona będzie widoczna w sieci.
10. Testy, optymalizacja i promocja strony
Najważniejsze już za nami, ponieważ landing page pojawił się już w internecie i może być już indeksowany przez boty przeglądarek. Teraz powinniśmy przejść do optymalizowania strony – zadbajmy o SEO oraz meta-dane (meta-tagi i meta-opisy).
Nie zaszkodzi też upewnić się, czy faktycznie nasz landing page jest widoczny dla wyszukiwarek. W kreatorze WebWave znajdziemy narzędzia, dzięki którym bez problemów ustawimy wszystkie konieczne parametry.
- Korzystanie z dostępnych darmowych narzędzi, jakim są m.in. Google Analytics i Google AdWords! To one pomogą w budowaniu pozycji w wyszukiwarkach. Dzięki tym programom wygenerujemy również raporty podające informacje na temat ilości odsłon, tego którzy klienci są dla nas “najcenniejsi” oraz jakie kampanie są najskuteczniejsze.
- Rozważenie reklam na portalach społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy YouTube. Korzystając przykładowo z Facebook Ads i inwestując nawet niewielką kwotę, jesteśmy w stanie osiągnąć bardzo dobre wyniki, chociażby budując lepszy zasięg postów.
- Przeprowadzanie testów A/B – możemy stworzyć dwie wersje landing page’a i sprawdź, która z nich sprawdza się lepiej. Określamy grupę docelową i wybieramy źródło ruchu – np. wyszukiwarka Google, mailing czy jeden z portali społecznościowych.
- Mierzenie wyników i wyciąganie z nich wniosków. Efekty nie zawsze przychodzą od razu. Przeanalizowanie statystyki poprzednich testów, współczynnik odrzuceń, konwersja etc. Te informacje pozwalają nam nie tylko ulepszyć projekt obecnego landing page’a, ale też ustalić następne kroki.
Wnioski | |
Ustal cel strony. Po wygaśnięciu danej kampanii stronę możesz wykorzystać do kolejnej i zmodyfikować cel. | |
Stwórz wysokiej jakości treści zoptymalizowane pod SEO. Dobrze przemyśl hasło, jakie znajdzie się na przycisku CTA. | |
Dobierz odpowiednie grafiki i zdjęcia, zadbaj o to, by nie ważyły zbyt dużo. | |
Zaprojektuj swoją stronę na kartce. Możesz inspirować się innymi popularnymi stronami lub skorzystać z gotowych szablonów, dostosowując je do swoich potrzeb. | |
Pamiętaj o linkowaniu do innych stron lub social mediów. | |
Zbierz opinie znajomych na temat swojej strony i uwzględnij ich wskazówki. | |
Opublikuj stronę i na bieżąco sprawdzaj, jak się pozycjonuje. Przemyśl inwestycję w reklamę, wykonuj testy A/B, analizuj wyniki i działaj! |
Dołącz do 600 tysięcy osób które tworzą strony bez kodowania.
“Najlepszy kreator do budowania stron. Wystarczy odrobina wolnego czasu, pomysłu i nawet dla osoby nieznające się na stronach internetowych mogą zbudować bardzo profesjonalną witrynę. Dodatkowo mamy dostęp do poradników wideo i obsługi technicznej, która na chacie live odpowiada w ciągu minuty. Serdecznie polecam! :)”
7. Przykładowe Landing Page’e
Jak powinna wyglądać przykładowa strona lądowa?
Jednym z przykładowych landing page’y jakie zostały wykonane w WebWave jest ten stworzony w ramach promocji naszego rebrandingu.
Kolejny przykład to nieco bardziej interaktywna wersja strony docelowej, prezentująca funkcje kreatora – interakcje po scrollu, pokazywanie/ukrywanie elementów, efekt Parallax, Ken Burns i wiele innych możliwości zostało zareprezentowanych na dedykowanej podstronie. Co prawda nie jest to landing page stuprocentowo pokrywający się z definicją, ale z pewnością daje pogląd, jak taki projekt mógłby wyglądać.
Wnioski | |
Możemy zlecić wykonanie Landing Page profesjonaliście lub wykonać taką stronę samodzielnie. Druga opcja jest zdecydowanie tańsza i pozostawia nam szerokie pole do działania. |
8. Ile kosztuje Landing Page?
Wykonanie Landing Page, przez profesjonalistę może kosztować od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy – wiele zależy od wymagań projektu oraz samej renomy web designera, który podejmie się tego zadania. Między innymi właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z kreatora WebWave. Oprócz znacznie mniejszych kosztów zyskamy możliwość zmiany i modyfikacji strony w każdym dowolnym momencie. Nie będzie potrzeby zatrudniania ponownie fachowca, po to, aby zmienił, chociażby datę naszej promocji.
Aby stworzyć Landing Page w WebWave wystarczy Plan Free lub Plan Starter.
Wnioski | |
Możemy zlecić wykonanie Landing Page profesjonaliście lub wykonać taką stronę samodzielnie. Druga opcja jest zdecydowanie tańsza i pozostawia nam szerokie pole do działania. |
9. Dlaczego testy A/B są ważne?
Dzięki testom A/B jesteśmy w stanie sprawdzić, która wersja strony sprawdza się lepiej i generuje większe zyski. Zmiany, jakie możemy testować to m.in. tytuły, nagłówki, CTA, obrazy, warunki, czy sposób przedstawienia oferty. Efekty testów można zmierzyć korzystając z dedykowanych do tego narzędzi – np. dzięki Google Optimize, połączonego z Google Analytics. Jest to prosty zabieg, niewymagający dużych kosztów, a jednocześnie dający bardzo wiarygodne wyniki, dzięki którym mamy podstawy do podjęcia się optymalizacji landing page’a i w ostatecznym rozrachunku osiągnięcia lepszych rezultatów.
Celem testów A/B jest odpowiedź na pytanie która z dwóch wersji tej samej strony jest skuteczniejsza.
Wnioski | |
Testy A/B pozwalają sprawdzić, która wersja strony jest lepsza i generuje większe zyski. |
10. Jak promować Landing Page?
Istnieje co najmniej kilka rozwiązań, jakie możemy zastosować w celach dodatkowego promowania strony docelowej. Niektóre z nich będą płatne, a inne z kolei mogą wymagać trochę czasu. Jednak dla wyników, jakie jesteśmy w stanie otrzymać, warto.
Jak możemy promować landing page?
- Mailingi
- Media społecznościowe
- Banery reklamowe
- Google Ads
- Pozycjonowanie (SEO)
To nie wszystkie opcje reklamy, jakie daje nam internet. Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule: Reklama w internecie bez tajemnic
Dość obszernie omówiliśmy już stronę docelową – co się z nią wiąże i jak ją stworzyć. Temat landing page’a nie został jednak wyczerpany kompletnie, więc jeśli zechcemy poszerzyć swoją wiedzę i poznać różne zalety wykorzystywania tego typu witryny sprzedażowej w marketingu, to z pewnością warto przyjrzeć się również temu artykułowi -> 10 zalet wykorzystania Landing Page w marketingu.
Wnioski | |
Landing Page możemy promować m.in. poprzez mailingi, media społecznościowe, banery reklamowe, Google Ads i pozycjonowanie. |
11. Jak zrobić Landing Page w kreatorze WebWave?
Wiemy już jak zrobić własny Landing Page, do czego służy oraz jakie są różnice między stroną lądowania a zwykłą witryną www. Czas wykorzystać tę wiedzę i działać.
Kreator stron WebWave posiada prosty interfejs i jesteśmy w stanie w nim wykonać różne typy platform internetowych – zarówno te standardowe, jak i te przyjmujące postać, portfolio, sklepu czy właśnie omawianego w tej chwili landing page’a. Własną witrynę tworzymy bez potrzeby kodowania, za pomocą funkcji drag&drop (złap i upuść).
Cały projekt jesteśmy w stanie wykonać od początku do końca samodzielnie, ale też bez problemu możemy skorzystać z jednego z kilkudziesięciu darmowych szablonów, które są w pełni edytowalne i na dodatek responsywne. Zarówno stosując pierwszą, jak i drugą metodę możemy wspomóc się gotowymi elementami takimi jak menu, stopka, galeria zdjęć, formularz kontaktowy, lista artykułów etc.
To, jaką opcję wybierzemy, zależy już tylko i wyłącznie od naszych osobistych preferencji i rzecz jasna samego przeznaczenia landing page’a oraz wiążących się z tym potrzeb.
Wnioski | |
Własny Landing Page możemy z powodzeniem stworzyć w kreatorze stron WebWave |
Dołącz do WebWave, gdzie ponad 600 tysięcy użytkowników tworzy swoje niepowtarzalne strony internetowe.
Za darmo | Bez kodowania |
12. Landing Page – podsumowanie
Landing Page, to strona internetowa, która jest prosta w swej formie, ale która potrafi też wiele zdziałać. Warto więc jej projekt naprawdę porządnie dopracować, ponieważ pomoże nam on w osiąganiu celu (sprzedaży, budowania brandu etc.) Jego wykonanie możemy zlecić ekspertom, ale też warto spróbować podjąć się tego zadania na własną rękę i wykonać landing page samodzielnie. Korzystając WebWave, nie musimy obawiać się ograniczeń – możemy postawić tu zarówno na prosty i sprawdzony design, ale też stworzyć coś w pełni unikatowego.
Wnioski | |
Landing Page pomaga w osiągnięciu celu, więc warto poświęcić mu dużo uwagi. Można wykonać go samodzielnie korzystając z WebWave, gdzie wykonamy zarówno prosty jak i złożony projekt. |
Zaintrygowany tworzeniem stron internetowych? Koniecznie zobacz poniższe artykuły:
Jak zrobić stronę internetową za darmo?
Jak założyć sklep internetowy?
Jak zrobić stronę krok po kroku?