Portfolio

Jak założyć sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy?

Chcesz zacząć działać na większą skalę? To najwyższy czas, aby pomyśleć o otworzeniu sklepu internetowego! Będzie generował jeszcze większe zyski niż stacjonarny.

Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, mam dla Ciebie dobrą wiadomość. Istnieje niezawodny sposób. Pomoże nawet tym, którzy słabo radzą sobie z technologią.

Przeczytaj uważnie, a dowiesz się, jak założyć własny sklep internetowy.

Krok po kroku.

Z tego artykułu dowiesz się…
Gdzie warto założyć sklep internetowy?
Które branże skorzystają na przeniesieniu sprzedaży do internetu?
Jak zadbać o sklep od strony formalnej?
Jak otworzyć sklep internetowy?
Co powinno się znaleźć w sklepie internetowym?
Ile kosztuje założenie własnego sklepu online?
Jak wypromować swój biznes w sieci?
Jakich narzędzi warto użyć przy tworzeniu i utrzymaniu własnego sklepu?

Spis treści:

1. Jak zrobić sklep internetowy?
2. Czym jest sklep internetowy?
3. Kiedy przydaje się własny sklep internetowy?
4. Przykłady sklepów internetowych:
5. Zakładanie sklepu internetowego – formalności
6. Sklep internetowy na stronie czy na osobnej platformie?
7. Jak zrobić własny sklep online?
8. Jak powinien wyglądać sklep internetowy?
9. Jak monitorować skuteczność sklepu internetowego?
10. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?
11. Jak pozyskać pierwszych klientów
12. Czy warto prowadzić bloga i sklep internetowy?
13. Narzędzia przydatne w prowadzeniu sklepu

1. Jak zrobić sklep internetowy?


Jak stworzyć sklep internetowy? Bardzo często wykorzystywane są do tego w platformy e-commerce. Oczywiście możemy skorzystać z gotowych szablonów, które ułatwiają całą pracę, jednak często dają one ograniczone możliwości. Wykonanie strony internetowej dla naszej działalności e-commerce możesz zlecić agencji lub freelancerowi, ale w takim przypadku musimy liczyć się z wyższymi kosztami tego przedsięwzięcia.

Jeśli mamy trochę czasu i chęci, możemy podjąć się stworzenia sklepu samodzielnie. W przypadku gdy posiadamy umiejętność kodowania, to najprawdopodobniej to będzie nasz sposób na jego zbudowanie, ale rzecz jasna nie każdy potrafi posługiwać się chociażby językiem HTML i nie ma w tym nic złego. Jest inne rozwiązanie na to, by samemu wykonać stronę swojego sklepu internetowego.

Mowa oczywiście o kreatorze stron, który działa na zasadzie “przeciągnij i upuść” – umieszczając elementy strony dokładnie tam, gdzie tego chcemy.  

Zanim  jednak przystąpimy do pracy projektowej zapoznajmy się trochę z samym pojęciem sklepu internetowego – co należy wiedzieć, zanim się go założy, jakie formalności należy spełnić. Sprawdźmy to!

2. Czym jest sklep internetowy?


Zaczynamy od podstaw, czyli po prostu od definicji. Sklep internetowy jest formą strony www, która umożliwia zdalne (czyli po prostu przez internet) dokonywanie zakupów oraz sprzedaży produktów i usług. Co prawda ta formułka sugeruje nam, że  e-sklep to witryna www, ale oczywiście wszyscy dobrze wiemy, że istnieje jednak wiele dedykowanych platform sklepowych nazywanych platformami e-commerce, które również służą do handlu za pośrednictwem internetu.

Jako użytkownicy korzystamy z ofert wielu sklepów internetowych – od dużych serwisów takich jak Allegro czy eBay, po małe działalności sprzedażowe, które oferują konkretne przedmioty lub usługi. 

Rozwiązań dla małych sklepów nie brakuje – najczęściej ich właściciele sięgają po oferty wcześniej wspomnianych platform e-commerce – niektóre z nich są trochę jak social media, na których zakładamy swoje konto. Osoby trafiające na taką stronę są już potencjalnie zainteresowani zakupem, ale patrząc na to z innej perspektywy, musimy też rywalizować z dużą konkurencją. 

Jednym z najefektywniejszych rozwiązań jest jednak połączenie wiedzy specjalistycznej twórcy sklepu i sprzedaży konkretnych produktów – czyli zrobienie sklepu w postaci własnej strony internetowej.

3. Kiedy przydaje się własny sklep internetowy?


Sklep internetowy to jedna z form zarabiania w sieci, służy najczęściej do sprzedaży konkretnych produktów lub usług. Przykładowo: Jeśli zajmujemy się tworzeniem rękodzieł i chcemy znaleźć nowych klientów, to sklep internetowy będzie wtedy idealnym rozwiązaniem. 

Co ciekawe, sprzedawać możemy również wiedzę i umiejętności. Chodzi tutaj, chociażby o  kursy specjalistyczne, szkolenia czy e-booki. Aby je odpowiednio zareklamować i czerpać z nich zyski też wykorzystywana jest własna witryna internetowa (często w połączeniu z social mediami). 

Podobnie będzie z innymi produktami: 

  • ubraniami,
  • butami,
  • gadżetami,
  • meblami,
  • sztuką, etc.

Możliwości takiej sprzedaży jest naprawdę sporo. To, co wybierzemy, zależy w dużym stopniu od naszych preferencji i umiejętności.

Prowadzenie sprzedaży w postaci e-sklepu funkcjonuje również za pośrednictwem Facebooka – znane jako market place. Produkty wystawiane są też często np. na Allegro lub na innych portalach ogłoszeniowych. Oczywiście mamy też słynny Amazon, czy AliExpress. Jest też wiele serwisów zrzeszających rzemieślników.

Nie zmienia to faktu, że to zewnętrzne platformy, które ułatwiają sprzedaż w internecie, dalej są zewnętrznymi platformami. Widać to zwłaszcza na przykładzie zamkniętej DaWandy. Dlatego własny sklep internetowy jest dobrym rozwiązaniem – w praktyce dla każdego wytwórcy rękodzieła, ale nie tylko.

4. Przykłady sklepów internetowych


Obecnie sprzedaż produktów online mocno się rozwinęła i nie zapowiada się też na to, że ten proces się zatrzyma. Tak samo jak w sieci wiele znajdziemy form prowadzenia e-handlu, tak samo wiele będziemy w stanie odkryć rodzajów sklepów internetowych.  

Często też strona internetowa jest przedłużeniem stacjonarnych punktów sprzedaży. Będziemy mogli to zauważyć po niektórych poniżej przedstawionych przykładach. Bardziej interesującym przypadkiem jest jednak zupełnie odwrotny przypadek, kiedy to działalność prowadzona online cieszy się na tyle wysokim popytem, że decyduje się na otwieranie swoich punktów stacjonarnych – to pokazuję, jak rynek e-commerce zyskuje na wartości.   

Przejdźmy teraz do kilku popularnych przykładów

Sklep internetowy z odzieżą 

Istnieje wiele marek odzieżowych, sprzedających ubrania online które są popularne na całym świecie. W związku z tym, że działają na rynku międzynarodowym, często tego typu sklepy internetowe posiadają kilka wersji językowych oraz możliwość wysyłek międzypaństwowych, a nawet międzykontynentalnych. Do najpopularniejszych z nich należy, chociażby hiszpańska firma Zara, Zalando, H&M, Tommy Hilfiger, Guess, Calvin Klein czy Adidas.

Sklep internetowy z kosmetykami

Drogerie internetowe zyskały sporo na popularności. Można wręcz powiedzieć, że stały się normą. Ceny produktów często są niższe m.in. z racji braku kosztów utrzymania sklepu stacjonarnego oraz tamtejszych pracowników. Z takiej formy korzystają jednak też firmy z siecią punktów bezpośredniej sprzedaży. Do nich możemy zaliczyć np. Rossmann, Hebe, Superpharm czy Cocolita. Ich klient otrzymuje wybór, czy chce złożyć zamówienie i otrzymać je kurierem, czy może woli odebrać je na miejscu. Przy okazji może przejrzeć cały asortyment dużo szybciej. 

Oczywiście oprócz tych popularniejszych sklepów (bardziej komercyjnych) wyróżnimy też wiele takich, które zajmują się jedynie sprzedażą kosmetyków naturalnych oraz BIO.

Sklep spożywczy z dowozem

Chyba nie ma nic lepszego niż zakupy spożywcze, z dostawą do domu, prawda? W dodatku zrobione z wygodnej kanapy i za pomocą kilku kliknięć. Nawet jeśli pominiemy samą wygodę, to chodzi również o czas. W zabieganym świecie często nie mamy go zbyt wiele, a zakupy potrafią go pochłaniać. Potrzebę udostępnienia możliwości składania zamówień online  zauważyła np. Biedronka, Carrefour, Lidl, Auchan, a nawet Żabka, która uruchomiła aplikację Jush. 

Jest również wiele sklepów (o restauracjach nie wspominając) połączonych z dostawą realizowaną przez Uber Eats czy chociażby Glovo. 

Ta opcja może być wygodna dla wielu: dla osób nielubiących tłumu, zapracowanych czy chociażby osób starszych lub tych pozbawionych możliwości wyjścia z domu np. z powodu choroby.

Sklep internetowy z elektroniką

Wygodnym sposobem na kupowanie sprzętu elektronicznego, może być jego zamówienie przez sklep internetowy. W sklepach stacjonarnych bardzo często brakuje asortymentu lub po prostu niecały jest wyeksponowany. Sama cena sprzętu wysyłanego bezpośrednio z magazynu może być niższa i istnieje większa szansa na trafienie na ofertę promocyjną. Dodatkowo w przypadku zakupów o większych gabarytach wystarczy, że wybierzemy dostawę do domu. 

Do najpopularniejszych (“sieciówkowych”) sklepów elektronicznych online należą Media Markt, Saturn oraz RTV Euro AGD.

Sklep meblowy online

Kanapa, szafa a może komplet mebli kuchennych z dowozem do domu? Kiedyś nie było to możliwe. Podobnie jak w przypadku platform ze sprzętem elektronicznym za niewielką dopłatą możemy zamówić meble wraz z wniesieniem do mieszkania, właśnie za pośrednictwem sklepów internetowych. Do najbardziej znanych należy światowy gigant, czyli Ikea, Agata czy chociażby Castorama. 

Wielobranżowe sklepy online 

Zapewne każdy zna, chociaż ze słyszenia popularny na całym świecie Amazon czy eBay. Przykładem tego typu sklepu internetowego może być również polskie Allegro czy w pewnym wymiarze nawet Empik. Znajdziemy na nich dość szeroki wybór produktów nie tylko z jednej kategorii. Dzięki nim zamówimy nie tylko bluzkę, ale również zegarek, kosmetyki, odkurzacz, telefon komórkowy, ekspres do kawy zabawki i wiele innych rzeczy. 

Sklep z wyrobami własnymi (handmade)

Jeśli zajmujemy się malowaniem obrazów, tworzeniem ilustracji cyfrowych, rzeźbą, wykonywaniem biżuterii hand made lub np. pieczeniem tortów i innych ciast, to może warto założyć swój własny sklep internetowy? W sieci znajdziemy przeróżne oferty sprzedażowe. Jednym z ciekawych przykładów jest, chociażby sklep Venustas.space, który sprzedaje mapy nieba tworzone w oparciu o astronomiczne bazy danych i aktualne rozmieszczenie obiektów, które można zobaczyć na niebie z określonego miejsca w danym momencie. Następnie umieszczane są one w ramkach i sprzedawane jako gotowe plakaty. Samo to pokazuje nam, że pomysłów na sklep jest dużo, a ogranicza je tylko wyobraźnia. Zatem do dzieła!

5. Zakładanie sklepu internetowego – formalności


Sprzedaż online wiąże się oczywiście z kwestiami formalnymi, o których nie można zapomnieć. Jakich formalności wymaga sklep internetowy?

Najważniejsze rzeczy to oczywiście regulamin, uregulowanie kwestii działalności gospodarczej i ochrona danych osobowych, czyli RODO. Ale to nie wszystko.

Sklep a działalność gospodarcza

Prowadząc sklep internetowy, w większości przypadków trzeba zarejestrować działalność gospodarczą. Istnieje jednak coś takiego jak „ulga na start”, czyli zwolnienie z opłacania składki (w związku z prowadzeniem działalności) na ubezpieczenie społeczne przez pierwszych sześć miesięcy.

Można też prowadzić sklep w oparciu o „działalność niezarejestrowaną”, ale tylko w wypadku, gdy przychód w danym miesiącu nie przekroczy połowy wartości minimalnego wynagrodzenia. W 2022 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 3010 zł brutto, co daje 2363 zł netto.

Aby skorzystać z takiego rozwiązania, należy jednak złożyć formularz VAT-R najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie sprzedaży, czyli po prostu przed uruchomieniem sklepu. Gdy przychody w danym miesiącu przekroczą wspomnianą kwotę – w ciągu 7 dni należy zarejestrować działalność gospodarczą.

Dowiedz się więcej na temat kosztów prowadzenia sklepu internetowego.

RODO i ochrona danych osobowych klientów

Po wejściu w życie rozporządzeń dotyczących ochrony danych osobowych, czyli RODO (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z dnia 27 kwietnia 2016 r),  polityka prywatności na stronie sklepu internetowego stała się jeszcze ważniejsza. Dlatego musimy zadbać o to, żeby dane osobowe naszych klientów były bezpieczne, a procedury obchodzenia się z nimi – odpowiednie i jasne dla użytkowników. Dotyczy to zarówno osób, które zapisują się na newslettery, jak i klientów, którzy coś kupili w sklepie internetowym. 

Płatności, towar, logistyka, wysyłka

Powyższe elementy również śmiało można zaliczyć do kwestii formalnych i z pewnością nie powinniśmy o nich zapomnieć, zanim otworzymy sklep internetowy.

Jeśli planujemy wprowadzić opcję wysyłki…czyli konieczność sklepu internetowego, musimy wcześniej ustalić, jakie jej formy chcemy zaoferować swoim klientom. Podobnie wygląda sprawa z płatnościami i logistyką. Ważne jest jednak to, żeby te płatności były bezpieczne – niezależnie od formy, którą wybierzemy. Najlepiej zdecydować się na więcej rozwiązań, tak aby konsument miał opcję wyboru najwygodniejszego dla siebie sposoby. Nie zapominajmy jednak przy tym o własnych możliwościach – nie gwarantujmy czegoś, co przysporzy dużych problemów w procesie realizacji zamówienia. 

Prowadząc sklep internetowy możemy też podpisać umowę z firmą wysyłkową – wtedy spotkamy się czasem nawet z pewnymi upustami. Przykładowo, mogą to być popularne usługi kurierskie InPost, DPD lub DHL. 

Pozwala to też na uproszczenie samego procesu wysyłania produktów do nowych kupujących.

Bezpieczeństwo sklepu internetowego

Przez sklep internetowy przechodzą płatności, dlatego warto zadbać o ich bezpieczeństwo. Certyfikat SSL na całej stronie – nie tylko tam, gdzie dokonuje się zakupu – to konieczność, ale również bezpieczne płatności są obowiązkiem. Obecnie jest wiele opcji – od szybkich przelewów, poprzez płatność kartą, aż do PayPal’a. Podobnie ma się sprawa z bezpieczeństwem danych osobowych.

Jeśli posiadamy bazę mailową – najlepiej skorzystać z zewnętrznego narzędzia do ich porządkowania oraz jasno określić, co z tymi danymi będzie się działo.

6. Sklep internetowy na stronie czy na osobnej platformie?


Jak już sobie wcześniej napomknęliśmy, sklep internetowy może być osobnym narzędziem, które powstanie na dedykowanej platformie, ale może być też integralnym elementem strony internetowej – wtedy można mówić o sklepie na stronie internetowej. Jest to praktyczne rozwiązanie, gdy chcemy połączyć sprzedaż z obszerną prezentacją oferty lub informacjami na temat produktu.

Jak zrobić sklep internetowy na platformie e-commerce? Wybieramy jedną z wielu dostępnych na rynku i zakładamy na niej sklep. Najczęściej nie będzie to jednak strona ze sklepem, ale klasyczny sklep internetowy. Ma to swoje ograniczenia. Aby rozbudować lub zmienić jego wygląd będziemy potrzebować wiedzy z zakresu kodowania, lub wykorzystać dodatkowe wtyczki  (bardzo często płatne), aby zwiększyć swoje pole manewru.

Sklep internetowy na własnej stronie ma z kolei tę zaletę, że możemy go niemalże dowolnie kształtować i zmieniać – zwłaszcza jeśli wybierzemy dobry program do robienia stron. Wbrew pozorom to ważny temat, bo zrobienie wyróżniającego się sklepu internetowego może pomóc zdobyć klientów. A przecież o to właśnie chodzi.

7. Jak zrobić własny sklep online?


Gdy wybierzemy już odpowiednią platformę dla siebie, musimy zastanowić się nad tym, jak zrobić własny sklep internetowy. Przyda nam się prosta instrukcja krok po kroku. To zaczynamy!

Najlepiej będzie, jeśli rozpiszemy strukturę całego sklepu na kartce. To najprostsze rozwiązanie, a samo uporządkowanie kolejnych podstron i produktów jest bardzo ważne z perspektywy przyszłych klientów i nawigowania ich ruchem w taki sposób, aby ułatwić im realizację celu.

Musimy dokonać wyboru, czy sklep online będzie elementem strony – czyli produkty będą pojawiały się na kolejnych podstronach, czy chcemy przeznaczyć na to osobną sekcję na swojej stronie www. Gdy już ustalimy, jak chcemy to rozwiązać, zabieramy się za  rozpisanie wszystko, co znajdzie się na naszej witrynie internetowej. Jeśli nasz sklep posiadałby bardziej różnorodny asortyment, na tym etapie warto podzielić go też na kategorie. 

Dobrze, gdy struktura sklepu ma odzwierciedlenie w strukturze linków, czyli slug’ów. Przykładowo: Jeśli sprzedajemy poduszki, to strona z poduszką ozdobną o nazwie „floral” może mieć następujący sług: nazwastrony.pl/poduszki/ozdobne/floral.

Rada: Pamiętajmy, że struktura i ogólny wygląd sklepu internetowego i samej strony powinna być przyjazna użytkownikom i prowadzić ich do zakupu produktów.

Zdjęcia produktów

Fachowe określenie na zdjęcia, które widzimy na stronach sklepów to ,,zdjęcia produktowe”. Powinny być one wykonane profesjonalnie i przedstawiać konkretne, i rzecz jasna prawdziwe artykuły. Ładne fotografie potrafią skłonić do zakupu. Jest to powszechnie wiadome. Najlepiej nie ograniczać się do jednego zdjęcia, ponieważ potencjalny klient chce przed zakupem poznać produkt jak najdokładniej. W przypadku odzieży, warto zaprezentować je na modelu. W niektórych przypadkach można też skorzystać z opcji 360’. 

Zdjęcia naprawdę pomagają w podjęciu decyzji o zakupie i to nie tylko ze względu na swój wizualny aspekt, ale też m.in. przez to, że dodają naszej ofercie wiarygodności. 

W praktyce możemy je pokazać je na stronie np. przy użyciu slidera. 

Zamieszczając zdjęcia produktu, nie należy zapominać też o jeszcze jednej bardzo ważnej rzeczy, a mianowicie o tym, że fotografie te muszą być nasze. Podkradanie zdjęć z innych stron jest złym pomysłem – nie dość, że to kradzież czyjejś własności, to dodatkowo obniża to wiarygodność sklepu.

W większości przypadków dobre zdjęcia na jednolitym tle będziemy w stanie wykonać nawet telefonem. Wystarczy odpowiednie oświetlenie i stabilna ręka. Oczywiście możemy skorzystać z usług profesjonalistów, ale to zawsze jest dodatkowy koszt. 

Opisy produktów

Same zdjęcia nie wystarczą. Oprócz oprawy wizualnej do naszych produktów zamieszczonych w sklepie internetowym należy sporządzić również ich opis. Warto podzielić go na kilka części. Pierwszym niech będą bullet pointy, czyli w tym przypadku kluczowe informacje o produkcie. Czym jest, z czego jest zrobiony, oraz co go wyróżnia. 

Przykładowo: Poduszkę, możemy opisać w czterech następujących punktach:

  • poszewka z 100% bawełny
  • wypełnienie antyalergiczne,
  • trwała, nadaje się do prania

To m.in. właśnie takich informacji szuka większość klientów zainteresowanych takim zakupem.

W kolejnej części możemy opisać szczegółowo konkretny produkt. Stworzyć pewnego rodzaju opowieść o tym produkcie –  jaki jest, jak powstał, do czego się nadaje. W przypadku, jeśli posiadamy jakieś opinie użytkowników na jego temat, warto zacytować je w opisie. Social proof jest mocnym argumentem dla wielu osób.

Jeśli nie wiemy, w jaki sposób opisać dany produkt, możemy spróbować postawić się w pozycji klienta i zastanowić się, jakie pytania nasuwają nam  się, gdy np. patrzymy na jakiś produkt w sklepie. 

W kreowanych przez nas opisach powinniśmy wyjść poza klasyczne określenia „(nie) nada się/może się przydać” i postaraj się odpowiedzieć w nich na potrzeby przyszłych klientów. 

Płatności

O płatnościach już wspominaliśmy przy planowaniu założenia własnej witryny sprzedażowej. Możliwość opłacenia zamówienia to jedna z podstawowych (niemożliwych do wykluczenia) funkcjonalności, w jakie powinien byś zaopatrzony sklep internetowy. Użytkownikowi należy udostępnić przynajmniej kilka podstawowych opcji płatności online, takich jak: przelew, karta kredytowa czy kod BLIK. Przyda się też opłata za pobraniem – dla niektórych jest to najbardziej komfortowa forma zakupu. Chociaż wiąże się ona dla nich z dołożeniem kilku złotych, to daje większe poczucie bezpieczeństwa.

Jasna polityka cenowa w sklepie internetowym

Nie należy jej pomijać. Klienci lubią i mają prawo wiedzieć, ile kosztuje ich konkretny produkt. Na stronie produktu powinny znaleźć się m.in. informacje o tym: jakie opcje wysyłki otrzymujemy, ile kosztuje każda z nich i jaki jest przewidywany czas dostarczenia zakupu. O takich szczegółach lepiej poinformować użytkowników od razu niż dopiero przy podsumowaniu zamówienia.

Kontakt

Wbrew pozorom to bardzo ważna rzecz. Klient ceni sobie prosty kontakt ze sprzedawcą. Jeśli mamy taką możliwość, to najlepiej rozważyć dodanie czatu na stronę. W wielu przypadkach zainteresowani zakupem będą mieli dodatkowe pytania i ta forma byłaby najsprawniejsza. Minimum to podanie adresu mailowego i telefonu (jeśli posiadamy to służbowego, a nie prywatnego)

Jeśli chodzi o samo zamieszczenie danych, to warto sugerować się standardowym projektowaniem, ponieważ podobnie jak w przypadku każdej strony internetowej – użytkownicy będą szukać kontaktu w menu głównym i w stopce witryny www. 

Nie dość, że taki kontakt podniesie prawdopodobieństwo sprzedaży, ponieważ będziemy mieli szansę rozwiać jakiekolwiek wątpliwości, to dodatkowo w ten sposób dowiemy się czego jeszcze potrzebują nasze opisy produktów – jak je  udoskonalić.

8. Jak powinien wyglądać sklep internetowy?


User experience jest niezwykle istotny podczas tworzenia strony internetowej. Wpływa on nie tylko na ogólne doświadczenie użytkownika (co sugeruje nam już sama nazwa), ale też ogólny wygląd.

Jak więc zrobić sklep internetowy, który będzie zarówno ładny, jak i przyjazny użytkownikowi? Tak, żeby polubiła go także wyszukiwarka Google?

Warto podpatrywać dobre rozwiązania u konkurencji, ale zawsze trzeba się kierować podstawową zasadą KISS, czyli keep it simple, stupid lub w złagodzonej wersji keep it short & simple. 

Umiar i równowaga ocaliła niejeden projekt, dlatego tak ważna jest znajomość dobrych praktyk UX. 

Im łatwiej użytkownikowi zorientować się w tym, co musi zrobić, tym lepiej.

Jak powinien wyglądać sklep internetowy? Niektóre zasady będą pokrywały się z tymi, które dotyczą ogólnie strony www, a przynajmniej podstawowej i najbardziej popularnej koncepcji jej projektowania. Mowa tutaj m.in. o symetrii elementów, utrzymaniu proporcji, umieszczeniu na podstronach tylko tych elementów, które są tam potrzebne oraz nie zapominamy też rzecz jasna o odpowiednim układzie strony i dobrej nawigacji, czyli menu i stopce strony, czyli tzw. kręgosłupie każdego sklepu internetowego (i każdego innego typu platformy www). 

Więcej szczegółów na temat tego jak zrobić stronę internetową.

9. Jak monitorować skuteczność sklepu internetowego?


Skoro wiemy już jak zrobić sklep internetowy, czas odpowiedzieć na pytanie: jak mierzyć jego skuteczność? Te dwie rzeczy są ze sobą nierozerwalnie związane.

Oczywiście – najważniejszym wskaźnikiem konwersji będą dochody sklepu. Jest jednak wiele innych sposobów monitorowania konwersji. Aby zebrać dane na temat użytkowników, warto wykorzystać podstawowe i darmowe narzędzia analityczne. Możemy skorzystać, chociażby z Google Analytics. Jego podpięcie do strony internetowej sklepu poza samym monitorowaniem ruchu umożliwia także obserwacje zdarzeń i ich wartości.

Jednym z istotnych wyznaczników skuteczności sklepu jest współczynnik konwersji, czyli ilu użytkowników zamienia się w klientów i dokonuje zakupu. To dosyć istotna informacja, zwłaszcza jeśli chcemy zająć się optymalizacją konwersji sklepu. 

Istnieje wiele narzędzi do analizowania ruchu i zdarzeń na stronie – zaliczamy do nich np. Hotjar, ale na początek, nawet dla sklepu, świetnie sprawdzi się przed chwilą wspomniany Google Analytics. Dodatkowo warto też do naszej witryny www podłączyć Google Search Console – chociażby po to, aby była ona indeksowana. Jest to istotne jeśli zależy nam na tym by nasz sklep internetowy i zamieszczona na nim oferta pojawiała się w wynikach wyszukiwania.

10. Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?


Ile kosztuje sklep internetowy? To, jaką odpowiedź na to pytanie otrzymamy, zależy m.in. od tego jaką formę jego stworzenia wybierzemy.

Zlecenie 

Zlecenie wykonania sklepu internetowego agencji lub freelancerowi nie będzie tanie. Trudno też określić dokładną stawkę, ponieważ widełki mogą być naprawdę rozciągnięte. – w zależności od rozbudowania projektu w zależności od rozbudowania projektu, liczby stron, liczby zdjęć produktów oraz renomy zleceniobiorcy.

Mowa tu nawet o kwotach od 10 000 zł netto do kilkudziesięcy tysięcy złotych. Zwłaszcza jeśli zależy nam na zamówieniu unikatowego sklepu internetowego. Wtedy najczęściej trzeba doliczyć też kwotę za prowadzenie sklepu i jego konserwację.

Platformy e-commerce

Poza tym możemy też stworzyć sklep na jednej z wielu platform e-commerce. Większość z nich działa na modelu subskrypcyjnym, czyli nie da się kupić usługi raz, ale trzeba płacić co jakiś czas – najczęściej za miesiąc lub rok. Należy wtedy doliczyć od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za samo narzędzie. Do tego często dochodzi prowizja przy zakupie – jeśli decydujemy się na tego typu formę sklepu, zawsze należy sprawdzić jakie dodatkowe opłaty musimy uwzględnić. 

11. Jak pozyskać pierwszych klientów


Możliwości zdobywania klientów jest wiele, jednak zdobycie tych pierwszych, w kwestii sklepu internetowego jest najważniejsze! Z jednej strony możemy oprzeć promocję sklepu o reklamy w wynikach wyszukiwania, czyli Google Ads. Niestety – wiele fraz związanych z ofertami mniejszych sklepów jest mocno okupowanych, a same reklamy mogą być bardzo kosztowne. 

Z drugiej strony możemy wykorzystać reklamy w mediach społecznościowych. Oczywiście tutaj również jest prawdopodobieństwo pojawienia się tego samego problemu jak w przypadku Ads’ów, ale nie oznacza, to, że nie powinniśmy tego przetestować.

Poza samymi treściami sponsorowanymi warto też prowadzić content organiczny – na stronie i social mediach. Warto też polecić swoją ofertę znajomym (może oni polecą ją dalej). Na tym nie kończymy – najlepiej spróbować kilku rozwiązań wspierających marketing sklepu internetowego, które pomogą w zdobyciu pierwszych klientów bez płacenia za reklamy.

Promowanie sklepu internetowego i jego oferty

Istnieją różne sposoby. Część omówiliśmy już sobie, wspominając o pozyskiwaniu pierwszych klientów. Samo wzbudzenie zainteresowania lub dzielenie się wiedzą, również może być tutaj dobrą metodą.

Przykładem wykorzystania wiedzy jako narzędzia do sprzedaży jest, chociażby Michał Szafrański. Jego książka sprzedała się w tak dużym nakładzie nie dlatego, że był blogerem, a dlatego, że ludzie ufali jego wiedzy i analizom. Podobnie jest z wieloma dziedzinami. Potencjalni klienci szukają wiarygodnych informacji na jakiś temat. Jeśli mamy sporą wiedzę na temat tego, co chcesz sprzedawać, to warto się nią podzielić. A jeśli treść będzie wartościowa, to istnieje spore prawdopodobieństwo, że użytkownik zamieni się w klienta.

Jest też sporo portali lokalnych, inkubatorów przedsiębiorczości czy organizacji zrzeszających lokalnych “rzemieślników”. Wiele z nich chętnie promuje nowe inicjatywy – warto poszukać takiej organizacji w okolicy.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Pozycjonowanie sklepu online to bardzo obszerny temat. Zanim zabierzemy się za ten obszar, powinniśmy upewnić się, że wybrana platforma e-commerce pozwala nam na pracę nad pozycjonowaniem. Nie jest to wcale takie oczywiste. Jest kilka kłopotów z tym związanych w przypadku budowania sklepu – od powtarzalności opisów zaczynając, na powtarzalności zdjęć czy ogółem treści na stronie kończąc. Nie zmienia to jednak faktu, że na początek warto znać podstawy pozycjonowania stron w Google i samodzielnie stworzyć swoją strategię SEO. W zrozumieniu najważniejszych działań pomóc może również darmowe szkolenie on-line.

12. Czy warto prowadzić bloga i sklep internetowy?


Jak zrobić bloga na stronie sklepu internetowego? I czy warto go prowadzić? Oczywiście – natomiast trzeba się za to zabrać z głową.

Blog lub inny sposób udostępniania nowych treści na stronie sklepu internetowego to zazwyczaj dobry zabieg marketingowy, m.in. dlatego, że:

  • angażuje użytkowników,
  • stwarza okazję do kontaktu z klientami,
  • pomaga w pozycjonowaniu strony,
  • może przyciągnąć nowych klientów,
  • daje użytkownikom oraz botom sygnał, że strona jest regularnie update’owana.

Skoro prowadzimy sklep, to możemy też o tym napisać. Idąc dalej za przykładem poduszki, możemy, chociażby stworzyć materiał o tym jak ją wybrać lub jak zmieniały się jej wypełnienia.

W każdej branży znajdziemy jakieś „chodliwe tematy”. Korzystając z nich, możemy zdobyć uwagę osób szukających konkretnej odpowiedzi właśnie przez opublikowanie ciekawego i wyczerpującego temat tekstu na blogu.

Jednak prowadzenie bloga na stronie sklepu internetowego ma swoje wady – zwłaszcza jeśli nie planujemy publikować na nich treści regularnie.  Nieprowadzony blog może stać się kamieniem u nogi – sklep internetowy działa, ale na blogu ostatni wpis jest sprzed dwóch lat. Potencjalny klient może więc zacząć się zastanawiać, czy ten sklep na pewno funkcjonuje, a do takich wątpliwości nie możemy dopuścić, dlatego jeśli decydujemy się już na prowadzenie dodatkowego contentu, to zadbajmy o jego regularność oraz jakość.  

Jeśli planujemy umieścić dużą ilość treści na stronie na naszej stronie sklepu i po prostu ją tam zostawić, to najlepiej stworzyć do nich dedykowane podstrony. To powinno pomóc.

13. Narzędzia przydatne w prowadzeniu sklepu


Prowadząc swój sklep internetowy, warto skorzystać z kilku naprawdę praktycznych narzędzi.

Część z nich naprawdę może ułatwić nam bieżącą pracę, a z kolei inne pomagą zdobyć dodatkową wiedzę.

Jakie narzędzia mogą nam się przydać w prowadzeniu sklepu internetowego?

  • narzędzia do monitorowania ruchu na stronie i konwersji np. Google Analytics, Hotjar;
  • narzędzia do tworzenia mailingów i automatycznej komunikacji z użytkownikami np. Freshmail lub Sales Manago;
  • narzędzia do obróbki grafik lub zdjęć – od darmowego Gimpa i Canvy, aż do Adobe Photoshop i Illustrator;
  • narzędzia do remarketingu takie jak np. Pixel od Facebooka;
  • narzędzia do wysyłania powiadomień push.

Poznaliśmy właśnie najważniejsze informacje, które zdecydowanie przydadzą się każdemu, kto ma w planach założenie sklepu, ale też tym którzy już go posiadają, ale chcą przeprowadzić jego “renowację” lub zdobyć jeszcze więcej klientów.

Już nie raz wspominaliśmy sobie tutaj o tym, że do stworzenia sklepu potrzebujemy miejsca, czyli platformy. Na sam koniec zadajmy sobie jeszcze raz to jedno ważne pytanie.

Gdzie można uruchomić sklep internetowy samodzielnie? 

Wybór kreatora WebWave pozwala na wykonanie profesjonalnego sklepu internetowego:

  • w pełni responsywny, czyli przyjazny urządzeniom mobilnym
  • o dowolnej szacie graficznej – opartej na w pełni edytowalnym szablonie lub własnej koncepcji
  • z dużym polem do popisu, jeśli chodzi o pozycjonowanie – z dostępem do Analizera SEO

Jak wygląda tworzenie takiego sklepu?

Do tego służy funkcja Koszyk WebWave. Dzięki niej na swoją stronę z łatwością dodamy produkty, ich opisy (w tym też różne warianty np. kolorystyczne),zdjęcia i filmy oraz formy płatności, a także obsługiwane waluty.

Co ciekawe, stworzenie sklepu internetowego w WebWave nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani doświadczenia. Umiejętności kodowania również nie musimy tutaj posiadać – działamy na zasadzie drag&drop (czyli przeciągamy elementy i upuszczamy je w tym miejscu projektu strony, w którym chcemy). 

Dodatkowo możemy skorzystać z dostępnych w WebWave integracji, czyli np. niektórych narzędzi od Google, systemu zarządzania przelewami Przelewy 24, PayLane etc.

Zaintrygowany tworzeniem stron internetowych? Koniecznie zobacz poniższe artykuły:


Jak zrobić stronę internetową za darmo? 
Jak zrobić portfolio online? 
Jak zrobić stronę krok po kroku? 
Jak zrobić bloga? 
Jak zrobić Landing Page? 


* * *

Powrót

×