Audyt SEO
Audyt SEO to analiza strony internetowej pod kątem widoczności i pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek. W praktyce dotyczy głównie dostosowania witryny pod algorytmy Google.
Napisz do mnie, aby otrzymać ofertę audytu SEO dla Twojego serwisu. Ja i mój zespół świadczymy usługi zarówno dla dużych wydawców, sklepów internetowych, czy też stron oraz blogów firmowych. Opisz swoje potrzeby, a zaproponuję adekwatny zakres analizy dla twojego biznesu.
Zapytaj o audyt SEO swojej strony
Poniżej przedstawiam informacje pokazujące moje podejście do audytowania SEO. Dowiedz się:
- jak wygląda współpracę ze mną,
- co jest potrzebne, aby zlecić audyt,
- ile może kosztować audyt SEO,
- co powinien zawierać audyt, czemu służy i jak pomoże Twojej firmie.
Pamiętaj, że audyt SEO to zaledwie wstęp do kompleksowego i skutecznego pozycjonowania stron.
Co jest potrzebne do wykonania audytu SEO?
Każdy specjalista ma swój zestaw narzędzi. Im jest ich więcej, tym łatwiej można wyciągnąć poszczególne dane i dotrzeć do źródła problemu. Z drugiej strony w prostych projektach można oprzeć się na crawlerze, danych z Google Search Console i innych narzędziach Google.
Reszta oprogramowania, z którego korzystam ja i moi współpracownicy to między innymi: Ahrefs, SEMrush, SurferSEO, Sitebulb, Screaming Frog SEO Spider, Senuto, Semstorm, Clusteric, SEO SpyGlass, Moz OSE API, Siteliner, Screaming Frog Log Analyzer, Copyscape, a także narzędzia z ekosystemu Google (Analytics, PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool i inne).
Efekt audytu
Istotą audytu pod kątem SEO nie jest jednak samo wygenerowanie raportów, ale analiza i interpretacja ogromnych zbiorów danych ilościowych i jakościowych, technicznych, jak i związanych z komunikacją, użytecznością, preferencjami użytkowników.
Klient powinien dostać:
- raport PDF z omówieniem głównych błędów i obszarów ryzyka,
- listę zadań do wykonania (preferuję tablice w Trello, które świetnie sprawdzają się także w komunikacji z developerami wprowadzającymi poprawki),
- wyjaśnienia dotyczące priorytetów i dalszej strategii rozwoju serwisu (np. w formie konsultacji wideo po przekazaniu audytu).
Co po wykonanym audycie SEO?
Wyznaję zasadę, że audyt SEO powinien być samodzielnym produktem. Nie wiąże się z żadnym długofalowym zobowiązaniem. Może oczywiście po nim nastąpić rozmowa o dalszej współpracy.
Ile kosztuje audyt SEO?
Zwykle kompleksowy audyt SEO dla średniej wielkości serwisu, sklepu internetowego (analiza strony, treści, historii, badanie profilu linków i analiza konkurencji) to koszt rzędu 5000-10000 PLN netto.
Jednak zawsze jest to wyceniane indywidualnie. Koszt usługi zależy od takich czynników jak wielkość serwisu (bądź ekosystemu, jeśli mowa też np. o subdomenach, wersjach językowych, satelitach), zakresu analiz (on-page, off-page, analiza konkurencji), a także skali biznesu oraz branży, w której działa. Czasem sam proponuję mniejszą analizę SEO, gdy nie widzę ekonomicznego uzasadnienia dla bardzo rozległych prac. Z drugiej strony czasem potrzebne jest wykonanie dodatkowych prac, testów, analiz, aby poprawnie zdiagnozować problem.
Przykładowy cennik audytów SEO dla małej strony internetowej na WordPress
Audyt on-page SEO | Audyt on-page + off-page | Pełny audyt SEO z analizą konkurencji |
---|---|---|
od 2000 PLN netto | od 3000 PLN netto | od 4000 PLN netto |
Cena audytu SEO dla małej strony www, w zależności od zakresu, to 2000 PLN netto w górę.
Przykładowy cennik audytów SEO dla małego sklepu internetowego (np. WooCommerce lub mały Shoper).
Audyt on-page SEO | Audyt on-page + off-page | Pełny audyt SEO z analizą konkurencji |
---|---|---|
od 3000 PLN netto | od 4000 PLN netto | od 5000 PLN netto |
Audyt SEO małego sklepu może kosztować od 3000 PLN netto. Zakładając dodatkowe elementy takie jak analiza off-site oraz analiza konkurencji, cena może wynieść 5000 PLN netto lub więcej – zależnie od sytuacji, branży i historii domeny.
Przykładowy cennik audytów SEO dla średniego sklepu internetowego
Audyt on-page SEO | Audyt on-page + off-page | Pełny audyt SEO z analizą konkurencji |
---|---|---|
od 7000 PLN netto | od 8500 PLN netto | od 10000 PLN netto |
Cena audytu SEO średniego sklepu internetowego lub bardziej rozbudowanej witryny, może wynieść nawet 10000 PLN netto lub więcej. Im bardziej złożony projekt, tym bardziej szczegółowej analizy i wyceny wymaga.
Audyt SEO – co to jest?
Audyt strony www może przybierać wiele różnych form – skupiać się na zagadnieniach związanych z pozycjonowaniem, ale także użytecznością lub bezpieczeństwem. Audyt SEO to szczególny typ badania strony internetowej. Przeprowadzenie audytu SEO jest podstawą do dalszego planowania kampanii w Google.
Jeśli zależy ci na zwiększeniu wielkości i jakości ruchu z bezpłatnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce Google, to audyt SEO jest właściwym rozwiązaniem.
Pierwsze audyty SEO przeprowadzałem już w okolicach 2012 roku, dzięki czemu posiadam wypracowane procesy oraz przerobiłem szereg specyficznych przypadków. Na pewno będę w stanie odpowiednio pokierować Twoim projektem.
Co powinien zawierać audyt SEO?
Audyt SEO pozwala zdiagnozować szereg błędów oraz obszarów ryzyka, które należy wziąć pod uwagę w procesie optymalizacji strony internetowej. Optymalizacja jest niezbędna do dalszej promocji witryny w wyszukiwarkach (w polskich realiach głównie w wyszukiwarce Google).
Audyt SEO powinien być bardzo rozbudowany i szczegółowy. Mówi się nawet o 200 czynnikach (i tysiącach ich permutacji), które wpływają na pozycjonowanie w Google. Jednocześnie powinien wskazywać, które czynniki są priorytetowe i jakie błędy należy wykluczyć w pierwszej kolejności.
Kluczowe obszary audytu SEO
W mojej ocenie warto podzielić audyt na kilka głównych obszarów, które stopniowo się uzupełniają:
- Technical SEO
Audyt techniczny to badanie kwestii związanych z technologią wykonania strony. Wpływają one przede wszystkim na to, w jaki sposób robot Google widzi witrynę i porusza się po niej. Wybrane elementy technologiczne wpływają również na poprawność wyświetlania witryny na urządzeniach mobilnych, na bezpieczeństwo, a także na szybkość ładowania.
Używając bardziej specjalistycznego języka, obszar ten obejmuje przede wszystkim takie elementy jak: crawlowanie, indeksowanie, renderowanie. Kluczowa jest tu ocena komunikacji strony i serwera z Googlebotem – m.in. na poziomie robots.txt, meta robots, X-Robots-Tag, linków kanonicznych, pliku sitemap.xml, linkowania wewnętrznego i Page Rank sculpting, JavaScript SEO (w kontekście wydajności i poprawnego serwowania treści). Na tym etapie sprawdza się kod strony, statusy odpowiedzi, dane z Google Search Console lub logów serwerowych. Ponadto dokonuje się zebrania danych za pomocą crawlera (np. Sitebulb, Screaming Frog lub inne).
- Architektura informacji
W tym obszarze analizy bada się strukturę serwisu, sposób rozmieszczenia treści i relacje między nimi (elementy nawigacji i wyszukiwania w witrynie).
Przeprowadzając audyt należy zweryfikować elementy wpływające na identyfikację stron oraz sposób ich wyświetlania w wynikach wyszukiwania. Kluczowymi tagami są tutaj tag title oraz meta robots i inne meta dane. Jednym z kluczowych elementów on-page SEO badanym na tym etapie jest linkowanie wewnętrzne, w tym menu główne, rozmaite menu pomocnicze, linkowanie pomiędzy produktami, linkowanie z treści, wyszukiwanie wewnętrzne czy też nawigację fasetową. Ważne jest także, aby sprawdzić, czy nie pojawiają się takie zjawiska jak internal duplicate content, common content i thin content, które mogą negatywnie wpłynąć na ocenę jakości witryny.
- Content
Treści strony to w zasadzie jej największa wartość. To teksty, wideo, czy też wybrane grafiki są podstawą komunikacji z odbiorcą. Specjalista przeprowadzający audyt SEO powinien umieć ocenić, czy treść jest pisana w taki sposób, aby Google oceniło ją za wartościową i użyteczną. Nie zawsze musi być to zbieżne z tym, jak oceniłby ją laik.
Kluczem do sukcesu jest dostarczenie contentu przydatnego dla ludzi, ale także zrozumiałego dla algorytmu, który na podstawie swojej oceny będzie decydował o umieszczeniu strony na wyższych lub niższych pozycjach na określone słowa kluczowe.
Audytor musi sprawdzić czy treść:
- jest w miarę możliwości unikalna,
- jest dobrze dopasowana do targetowanych fraz,
- odpowiada na intencję użytkowników kryjącą się za wskazanymi frazami,
- wyczerpuje temat,
- nie kanibalizuje się między sobą (czyli, czy w serwisie nie występuje wiele podstron na ten sam temat).
- UX
User experience to doświadczenia użytkownika. Nie wydzielam tego obszaru osobno w audytach, ponieważ jest on zależny od wszystkich wcześniejszych elementów. Doświadczony audytor powinien zwrócić uwagę na elementy wpływające na zachowania użytkowników korzystających ze strony.
Nie zastępuje to audytu UX, który sam w sobie jest obszerną i specjalistyczną usługą. Jednak istotne jest, aby podczas audytu SEO zwrócić uwagę na:
- szybkość i stabilność strony,
- poprawne wyświetlanie na smartfonach,
- podstawową dostępność dla osób z niepełnosprawnościami,
- łatwość nawigacji,
- jasną komunikację,
- przejrzyste prezentowanie treści.
- Off-page SEO
Dobrze przeprowadzony audyt SEO to nie tylko weryfikacja, czy strona działa poprawnie. To także analiza otoczenia biznesowego, na które składają się zachowania użytkowników i popyt (wyszukiwane słowa kluczowe, pod które następuje optymalizacja) oraz podażowa strona rynku (konkurenci, z którymi strona będzie rywalizować o topowe pozycje).
Raport z audytu powinien moim zdaniem być nie tylko listą zadań technicznych na stronie, ale także nieść wartość dla biznesu i marketingu firmy.
Audyt powinien odpowiedzieć na pytania:
- Jak użytkownicy szukają produktów, usług, informacji (znalezienie właściwych słów kluczowych)?
- Jaka jest skala popularności poszczególnych tematów?
- Czy tematy te mają charakter sezonowy?
- Kim są główni konkurenci w wynikach wyszukiwania?
- Jak rozbudowane i specjalistyczne są serwisy konkurentów względem badanej strony (ocena topical authority)?
- Jakie treści pojawiają się na stronach konkurencji, których nie ma badana strona (content gap)?
- Jak mocny jest profil linków konkurentów względem badanej strony (ocena autorytetu linkowego)?
Warto zbadać na tym etapie także, czy i jak strona reagowała na poważniejsze aktualizacje algorytmu w ostatnim czasie, a także, czy nie jest obciążona w jakiś sposób za sprawą tzw. filtrów Google.